Factors Affecting the Intention to use the Favorite Channel Function: Focusing on Innate Innovativeness and Perceived Characteristics of Innovation, Viewing Behavior, and Social Influence

TV 북마킹으로서 TV 선호채널 설정기능 이용의도에 영향을 미치는 요인: 개혁성, 개혁의 특성, 시청행태 및 사회적 영향을 중심으로

  • 임홍갑 (김포대학교 영상미디어과) ;
  • 장병희 (성균관대학교 신문방송학과) ;
  • 남상현 (성균관대학교 신문방송학과) ;
  • 백상기 (성균관대학교 신문방송학과)
  • Received : 2011.08.31
  • Accepted : 2012.05.02
  • Published : 2012.05.15

Abstract

Considering the growing importance of TV favorite channel setting function due to the rapid increase of number of TV channels, this study tried to find factors which affect the attitude toward and intention to use the favorite channel setting function. As related theories, this study used theory of diffusion of innovation, channel repertoire, channel changing behaviors, and social influences and suggested research hypotheses and questions based on the theories. After collecting data through online survey of 192 general audience, this study empirically analyzed the data by using multiple regression analysis. The result showed that innate innovativeness, relative advantage and social critical mass affected attitude toward using the favorite channel setting function and that compatibility, visibility, social critical mass influenced intention to use the function.

본 연구는 채널수의 급격한 증가로 인해 이용 가능성이 증대하고 있는 TV 선호채널 설정기능 이용에 대한 태도 및 의도에 영향을 미치는 변인들을 찾고자 하였다. 이론적인 분석틀로 개혁확산이론, 채널레퍼토리, 채널전환행위, 사회적영향 등을 활용하여 연구가설 및 연구문제를 설정하였다. 일반 시청자 250명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시한 뒤 다중회귀분석을 통해 실증적인 분석을 실시하였다. 분석결과, TV 선호채널 설정기능에 대한 태도에는 내재적 개혁성, 상대적장점, 사회적 임계점 등이 유의미한 영향을 미쳤으며, TV 선호채널 설정기능에 대한 이용의도에는 합치성, 관찰가능성, 사회적 임계점 등이 유의미한 영향을 미쳤다.

Keywords