A study in the Effects on the Quality Attributes of Korean Restaurants menu on Revisit Intention - Centering on Korean Students who are Studying in Paris, France -

한식 레스토랑 메뉴품질속성이 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구 - 프랑스 파리 지역 한국인 유학생을 대상으로 -

  • Received : 2011.09.06
  • Accepted : 2012.03.09
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study conducted the empirical analysis of the influence that are quality attributes, and strengths, weaknesses, low ranking and excess of Korean restaurants menu on revisit intention based on differences between importance and satisfaction by surveying Korean students in Paris, and also conducting IPA analysis based on survey result. The result of IPA analysis showed weaknesses that are the visual elements of foods; in contrast it showed strengths that are the price, temperature, taste, quantity, cleanliness, freshness, and flavor of dishes. Also it showed low ranking that are seasonal items, authenticity, originality, sizes, colors, texture, explanations, ingredients, recipes of menu, classification of healthy food, suitability of bowls, creativity of existing food. Therefore, it is found that the higher recognition of attributes, organic functions, properties, and explanations of menu, the higher revisit intention. It showed that explanations, sensibility, characters, quality of menu influenced on revisit intention according priority by analysis of quality attributes of menu on revisit intention. This study is significant in that it provides useful data services for marketing strategies and operational suggestions to globalization of Korean food by analysis local menu of Korean food service industry.

본 연구는 프랑스 현지 유학생들을 대상으로 한식레스토랑의 메뉴품질속성에 따른 중요도와 만족도의 차이와 이를 바탕으로 IPA 분석을 실시하여 한식레스토랑 메뉴품질속성의 강점, 약점, 저 순위, 과잉에 대해 실증분석하고 한식레스토랑의 메뉴품질속성이 재방문의도에 미치는 영향에 대해 실증분석 하였다. IPA 분석결과 약점으로 음식의 시각적 요소, 강점으로 메뉴의 가격, 메뉴의 온도, 음식의 맛, 음식의 양, 음식의 청결성, 음식의 신선도, 요리의 향기, 저 우선순위로 메뉴의 계절성, 메뉴의 정통성, 메뉴의 독창성, 음식의 크기, 요리의 색깔, 요리의 질감, 요리에 대한 설명, 건강식의 유무, 재료와 조리법, 음식용기의 적절성, 기존음식과의 차별성으로 나타났다. 메뉴품질에 있어 메뉴의 속성, 메뉴의 관능, 메뉴의 성격, 메뉴의 설명에 대해 높게 지각할수록 재방문 의도가 높아진다고 볼 수 있다. 그리고 메뉴품질 속성이 재방문의도에 미치는 영향력의 차이를 분석한 결과 메뉴의 설명, 메뉴의 관능, 메뉴의 성격, 메뉴의 속성 순으로 재방문의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한국 외식기업이 현지 메뉴를 파악해서 마케팅 전략 수립에 유용한 자료를 제공하여 한식 세계화에 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords