The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education (한국실천공학교육학회논문지)
- Volume 4 Issue 1
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- Pages.156-164
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- 2012
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- 2092-8874(pISSN)
A Study on the Strategy of Technical Education Project for Underdeveloped Country
개도국 기술교육사업 지원전략에 관한 연구
- 류길하 (한국기술교육대학교 메카트로닉스공학부)
- Received : 2012.04.10
- Accepted : 2012.05.25
- Published : 2012.06.30
Abstract
Education support programs in underdeveloped countries are important parts of Korea Official Development Assistance (ODA). Even though Education aid for underdeveloped country is increasing every year, expectations of underdeveloped countries for educational cooperation is not enough. Korea's remarkable economic growth is essential to technical education and training that has been investing in fact. Currently, in the underdeveloped country it is needed human resources development for poverty reduction and national economic development. The purpose of this study is to suggest a strategic approach method for technical education support maximizing the effectiveness in the economic development of recipient countries.
개도국의 교육분야 지원사업은 한국의 공적개발원조 사업에서 중요한 부분을 차지하고 있다. 매년 교육분야에 대한 원조비중이 증가하고 있음에도 불구하고 개도국의 교육협력에 대한 기대에 비해서는 충분하지 못한 실정이다. 한국의 괄목할만한 경제성장은 기술교육에 대한 투자가 밑거름이 되어온 것은 주지의 사실이다. 현재 개발도상국이 당면하고 있는 빈곤퇴치를 위한 국가개발을 위하여 인적자원의 개발이 절실한 시점에 놓여있다. 본 연구의 목적은 개발도상국의 기술교육분야 지원사업을 위한 공적개발원조 사업에 필요한 적략적 접근방법에 대하여 연구함으로써 지원효과를 극대화 시키고 수원국의 인적자원개발과 국가경제발전에 기여할 수 있는 방법을 제시하는데 있다.