한국실천공학교육학회논문지 (The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education)
- 제4권2호
- /
- Pages.46-52
- /
- 2012
- /
- 2092-8874(pISSN)
운동 역학의 개념형성 정도와 재학습을 통한 학습효과 분석
Learning Outcomes Analysis Using by Degree of Concept and Repetition Learning of Motion Mechanics
- 투고 : 2012.12.07
- 심사 : 2012.12.21
- 발행 : 2012.12.31
초록
본 연구에서는 이미 운동역학 단원을 수강한 중학교 1학년에서 3학년까지의 학생을 대상으로 연구하였다. 학생들을 대상으로 반복 학습 전과 후의 동형검사를 이용해 테스트 한 결과 반복학습이 효과적이며, 학습전보다 과학에 대한 관심도가 더 높은 것으로 나타났다. 연구에 참여한 세 집단이 동일한 개념을 학습했으나 개념 형성 시기가 다른 점을 고려해 연계적으로 반복 심화 학습하는 것이 좀 더 높은 학습 효과를 얻을 수 있는 것으로 나타났다.
In this study, middle school students, from 1st to 3rd grade, who already completed section of the 'force and motion' are targets. Based on the survey of the students following conclusions are obtained using by 'before and after' of repetition learning. First, through the pre-test results and measured the degree of concept, repetition learning was found to be effective. Second, through the post-survey after repetition learning science concerning was increased rather than before learning. Improved confidence through the repetition learning effect should contribute learning effect.