초록
본 연구는 청소년들의 온라인 사회적 활동에 있어 이들이 오프라인에서 형성하고 있는 사회적 네트워크에서의 지위가 어떤 특성을 나타내는지를 살펴보고 이러한 사회적 지위가 온라인에서의 사회적 활동에 미치는 영향을 파악하고자 하는 것이다. 이를 위해 먼저 청소년들이 오프라인에서 형성하고 있는 사회적 네트워크에서의 지위를 개인 네트워크와 학교 네트워크로 나누어 살펴보았다. 그 결과, 개인 네트워크에서는 사회적 지위를 나타내는 사회적 유대와 사교성이 활동성과 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 학교 네트워크의 사회적 지위를 나타내는 중앙성 지표인 인접중앙성과 매개중앙성은 활동성과 상관관계가 존재하지 않는 것으로 나타났다. 또한 청소년의 개인 네트워크에서는 사회적 유대가 클수록, 사교성이 클수록 온라인의 활동 깊이가 높고 온라인의 활동 넓이도 높은 것으로 나타났다.
This study is identifying a social standing on adolescents' social network in offline and how the social standing influence to online social activity. For the purpose, we explore two research questions. First, How the adolescents' social standing present in their offline social network? Second, How the adolescents' social standing influence to online social activity? Using data, we first visualized 5 social network of adolescents, and deducted each ego networks and global network. Also we investigated causality between social standing and social activities. The result showed adolescents' social tie and social gregariousness influence to social activity width and depth in ego network. Based on these findings, we discussed some implications, limitations, and future direction.