References
- 교육과학기술부 (2010). 초등학교 교육과정 해설. 교육과학기술부.
- 교육과학기술부 (2011). 2011 업무보고- 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국. 교육과학기술부.
- 김성원 (2011). 과학교육에서의 창의.인성과 STEAM 융합교육. 한국현장과학교육학회 하계학술대회, 한국교원대학교, 8월 9일. 한국현장과학교육학회.
- 김진수 (2011). STEAM 교육을 위한 피라미드 모형과 큐빅 모형. 한국현장과학교육학회 하계학술대회, 한국교원대학교, 8월 9일. 한국현장과학교육학회.
- 박도영 (2011). 미국 과학교육의 동향- STEM Education as a Reformative Engine in the United States. 한국초등과학교육학회 하계학술대회, 춘천교육대학교, 8월 5일. 한국초등과학교육학회.
- 박인호 (2011). 창의적 과학인재 양성을 위한 초.중등 과학교육 정책방향. 한국과학교육학회 하계학술대회, 경북대학교, 8월 16일. 한국과학교육학회.
- 서혜애 (2011). 과학영재교육의 발전 배경과 과학적 소양 및 과학적 창의성 논의에 근거한 과학교육 및 과학영재교육의 방향. 한국과학교육학회 하계학술대회, 경북대학교, 8월 16일. 한국과학교육학회.
- 오영환 역 (2001). 두 문화; 과학과 인문학의 조화로운 만남을 위하여. 사이언스북스. [Charles P. Snow, The two cultures, Cambridge University Press. 1959, 1993 (rev. ed.).]
- 조재주, 최유현, 이소이, 김연진 (2011). 기술 교과중심의 통합, STEM 교육 연구 동향 분석. 한국기술교육학회지, 11(1), 210-227.
- 최재천, 장대익 역 (2005). 통섭; 지식의 대통합. 사이언스북스. [Edward O Wilson, Consilience: The unity of knowledge, Alfred A, Knopf, Inc., 1998.]
- 최정훈 (2011). 융합을 기반으로 하는 STEAM 교육. 한국현장과학교육학회 하계학술대회, 한국교원대학교, 8월 9일. 한국현장과학교육학회.
- Sanders, M. (2009). STEM, STEM Education, STEMmania, The Technology Teacher, 68(4), 20-26.
- Sanders, M. (2011). An Introduction to Integrative STEM Education. STEAM 교육 국제세미나, 이화여자대학교, 6월 25일. 교육과학기술부/한국과학창의재단.
- Yakman, G. G. (2011). Introducing Teaching STEM as a Practical Educational Framework for Korea. STEAM 교육 국제 세미나, 이화여자대학교, 6월 25일. 교육과학기술부/한국과학창의재단.
- http://www.keses.or.kr: 한국초등과학교육학회
- http://www.kofac.re.kr: 한국과학창의재단
- http://www.koreascience.org: 한국과학교육학회
Cited by
- The Effects of Science Activities Motivated through Children's Songs on Young Children's Science-Related Attitudes, and Understanding of Science Process Skills vol.10, pp.6, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.6.243
- Analysis on the Trends of Studies Related to 'Community of Practice' in Korea - Focused on Implications for Study of Elementary Science Education - vol.33, pp.3, 2014, https://doi.org/10.15267/keses.2014.33.3.464
- Trends in Research Studies on Scientific Argument and Writing in Korea vol.34, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.2.0107
- The Development and Validation of Instrument for Measuring High School Students' Attitude Toward Convergence vol.34, pp.2, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.2.0123
- Implications of Science Education as Interdisciplinary Education through the Cases of Scientists and Artists in the Modern Era: Focus on the Relationship Between Science and the Arts vol.34, pp.8, 2014, https://doi.org/10.14697/jkase.2014.34.8.0755
- Effects of STEAM Lessons Using Scratch Programming Regarding Small Organisms in Elementary Science-Gifted Education vol.34, pp.2, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.2.194
- Educational Implications of Pre-Service Science Teachers' Education by Analysis of Connection between Learning Contents Presented in the High School 'Science' and in the Pre-Service Science Textbooks of College of Education vol.35, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0363
- A Meta-Analysis on the Effects of Integrated Education Research vol.35, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0403
- Analysis on the Trends of Science Education Studies Related to Students' Science Learning in Korea vol.35, pp.4, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.4.0751
- 융합인재교육(STEAM)에서 기술 및 공학 분야에 대한 교수학습 프로그램 분석 vol.33, pp.4, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.4.708
- 과학-예술통합 활동에 대한 초등학교 교사들의 인식 vol.33, pp.5, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.5.1007
- Big idea를 중심으로 한 통합형 과학 교육과정 틀 설계 vol.33, pp.5, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.5.1041
- Analyzing Research Trends of Teacher In-service Education: Focus on Research Areas, Themes, and Methods vol.30, pp.3, 2012, https://doi.org/10.24211/tjkte.2013.30.3.431
- 중등학생들이 생각하는 융합인재에 대한 이미지 유형 탐색 vol.33, pp.7, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.7.1486
- 융합영재교육의 발전 과제와 연구 방향에 대한 논의 vol.23, pp.6, 2013, https://doi.org/10.9722/jgte.2013.23.6.981
- 공학교육에서의 팀티칭기반 융합프로젝트중심 교수학습모형의 개발 vol.17, pp.2, 2014, https://doi.org/10.18108/jeer.2014.17.2.11
- The Development of a Music-Centered STEAM Program for Elementary School Students vol.18, pp.2, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.2.365
- An analysis of the status of the unifying Science, Technology, Engineering, Arts and Math education method known as STEAM in domestic primary schools with a view to the direction of early childhood ed vol.34, pp.4, 2014, https://doi.org/10.18023/kjece.2014.34.4.007
- Meanings of ‘Creativity and Integration’ in Science Education and Comments on Science Classroom Culture vol.18, pp.3, 2012, https://doi.org/10.24231/rici.2014.18.3.827
- A Study on the Perception of High School Students about High SchoolScience according to the 2009 Revised Science Curriculum vol.42, pp.4, 2014, https://doi.org/10.15717/bioedu.2014.42.4.467
- 융합교육 핵심요인과 기대효과에 대한 델파이 분석 vol.25, pp.1, 2012, https://doi.org/10.9722/jgte.2015.25.1.37
- Proposal of a Convergent Educational Model of the Inquiry-Based Environmental Education and STEAM Education vol.28, pp.1, 2012, https://doi.org/10.17965/kjee.2015.28.1.24
- 영재교육에서의 융합인재교육(STEAM) 연구 동향 분석 vol.25, pp.3, 2012, https://doi.org/10.9722/jgte.2015.25.3.401
- THAMS Clinic Camp 운영을 통한 융합인재 양성 방안 연구 vol.18, pp.6, 2012, https://doi.org/10.18108/jeer.2015.18.6.80
- 융합인재교육(STEAM)의 정책과 실행 방향에 대한 국내외 전문가들의 인식 vol.39, pp.3, 2012, https://doi.org/10.21796/jse.2015.39.3.358
- A Survey on the Operational Status and Science Teachers’ Awareness of Integrated Science in High Schools for the Visually Impaired vol.32, pp.1, 2012, https://doi.org/10.35154/kjvi.2016.32.1.109
- 융합인재교육(STEAM) 연구 동향 분석 vol.40, pp.1, 2012, https://doi.org/10.21796/jse.2016.40.1.72
- KERIS를 활용한 과학영재교육에서의 STEAM 교육 관련 연구동향 분석 vol.9, pp.2, 2012, https://doi.org/10.15523/jksese.2016.9.2.152
- The Perception of Primary Students on the Aesthetic Features of Science and the Relationship between Science and Art vol.21, pp.2, 2017, https://doi.org/10.24231/rici.2017.21.2.132
- 국내 융합인재교육(STEAM)의 연구 동향 분석 -2011~2016을 중심으로- vol.10, pp.2, 2012, https://doi.org/10.15523/jksese.2017.10.2.185
- 공학중심의 융합프로젝트 교수학습모형의 교육적 효과 vol.21, pp.1, 2018, https://doi.org/10.18108/jeer.2018.21.1.3
- The Analysis of Research Trends of Art Based STEAM Education in Korea vol.53, pp.None, 2012, https://doi.org/10.35657/jae.2018.53..002
- The History of the Korean Society of Biology Education and Research Trends of Biology Education in Korea vol.46, pp.4, 2012, https://doi.org/10.15717/bioedu.2018.46.4.543
- 융합지향 조직 구축을 위한 융합인재 측정 도구 개발 vol.20, pp.1, 2012, https://doi.org/10.15813/kmr.2019.20.1.004
- Analysis of Elementary School Teachers’ Perceptions of Mathematics-Focused STEAM Education in Korea vol.15, pp.9, 2012, https://doi.org/10.29333/ejmste/108482
- Research Trends Related to Free Semester System in Korea vol.32, pp.1, 2020, https://doi.org/10.13000/jfmse.2020.2.32.1.330