DOI QR코드

DOI QR Code

2000년 이후 중.고등학교 시설의 건축 특성 연구 - 교육과학기술부 선정 '우수시설학교' 수상작을 중심으로 -

A study on Architectural Characters of well-designed middle and high school buildings in 2000's - On Winning Works of 'The Excellent Facility School Award' by Ministry of Education, Science and Technology -

  • 투고 : 2011.12.08
  • 심사 : 2012.01.19
  • 발행 : 2012.01.31

초록

The function and the role of school are changing according to various future-oriented education models such as open-ended learning cycle, community learning center, re-schooling, network system and de-schooling, which reflect recent social demands related to discussions on sustainability, low birth rate and ageing. what changes to our school buildings have been there? This study is aimed that shows the architectural change of school buildings and environments in 2000's. It reveals the architectural tendancy through some school buildings, 'the excellent facility school award' winner which Ministry of Education, Science and Technology have chosen annually since 1998. In the past decade, it is outstanding change that mass composition, window patterns and exterior wall materials are diversified greatly. The most of them have a opened main hall and multi-purpose spaces which give effective educational environment to students. Although visual changes are outstanding, we still need qualitative educational space program and improved school building design according to future-educational demands.

키워드

참고문헌

  1. 김수호.이선구, 제7차 교육과정에 상응하는 중등학교 교실평면 비교 연구, 대한건축학회, 대한건축학회 학술발표대회논문집 - 계획계 제20권 제2호, 2000
  2. 김정환.김승제, 학교시설 논문테마 동향에 관한 한일 비교분석, 대한건축학회 학술발표대회 논문집 제28권 제1호, 2008
  3. 류호섭, 일본 초등학교시설의 평면구성 동향에 관한 고찰, 대한건축학회 학술발표논문집 제22권 제2호, 2002
  4. 류호섭, 교육시설의 발달 동향에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 제22권 제11호, 2006
  5. 성은영.조상규.고은정.이진민, 학교시설의 성능관리체계 구축을 위한 기초조사 연구, 건축도시공간연구소, 2009
  6. 이태문, 학교시설 민간투자사업 건축계획상의 특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집 계획계 제26권 제6호, 2010
  7. 이호진, "한국 학교건축의 과거와 미래", 한국교육환경연구원, 2008
  8. OECD, What schools for future, 2001