DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Relationship of Teacher's Recommendation and Performance in Gifted Programs for the Selected Student by Teacher's Observations and Nominations

관찰.추천 전형으로 선발된 학생들의 교사추천서와 프로그램 수행의 관련성 분석

  • Received : 2012.02.20
  • Accepted : 2012.03.29
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The relationship of the teacher's recommendation and performance in gifted programs for the selected student by teacher's observations and nominations was analyzed in this study. The teacher's recommendation for 9 students selected by teacher's observations and nominations in institute of Science gifted Education of C National University of Education was analyzed for this purpose. The students were categorized into 4 groups depending on the description style and contents of the teacher's recommendation and 1 student was selected from each group for analysis. It was shown that the student, a1 who was described with cognitive characteristics of the gifted in episode style in the teacher's recommendation showed the aggressive task adherence and problem solving ability. The student, a2 who was described with emotional and social characteristics in episode style attended at the class in active attitude, but the student solved the problem by the assistance of the colleagues or the teacher. The student, b1 who was listed superficially in the teacher's recommendation showed the excellent problem solving ability based on the task adherence, experiment design ability and experiment manipulation ability. The student, b2 who was listed in superficially in the teacher's recommendation attended at the class in positive and upright attitude, but the task solving was lagged behind. It is concluded from the above results that the description on the cognitive area is necessary for the teacher's recommendation to have the usefulness in selecting gifted students.

본 연구에서는 관찰 추천전형으로 선발된 학생들의 영재수업프로그램 수행 사례와 교사추천서의 관련성을 분석하였다. 이를 위해 C 교육대학교 부설 과학영재교육원에서 2010년 관찰 추천전형으로 선발된 학생 9명의 교사추천서를 분석하였다. 교사추천서의 서술방식과 내용에 따라 학생들을 4그룹으로 분류하고, 분석대상으로 그룹별로 1명씩 선정하였다. 연구 결과, 교사추천서에 일화 형식으로 영재의 인지적 특징이 서술된 학생 a1은 영재프로그램 수행과정에서 적극적인 과제집착력과 논리적인 문제해결능력을 나타내었다. 일화 형식으로 영재의 정의적 사회적 특징이 주로 서술된 학생 a2는 적극적인 태도로 수업에 임하나 동료나 교사의 도움을 받아서 문제를 해결하였다. 교사추천서에 피상적으로 인지적 특성이 나열된 학생 b1은 과제집착력, 실험설계능력, 실험기구조작능력 등을 바탕으로 우수한 문제해결력을 보였다. 교사추천서에 피상적으로 정의적.사회적 특성이 나열된 학생 b2는 적극적이며 바른 태도로 수업에 임하나 과제해결이 미흡하였다. 따라서 관찰 추천이 효용성을 갖기 위해서는 교사추천서에 영재의 인지적 특성에 대한 구체적인 서술이 필요함을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김언주 (2001). 영재의 판별과 선발. 영재교육연구, 11(2), 1-19.
  2. 류지영, 정현철 (2010). 영재학급 대상자 선발을 위한 관찰․추천 영재 판별모형 개발 연구. 영재교육연구, 20(1), 257-287.
  3. 박민정, 전동렬 (2008). 과학 영재교육 대상자 선발 방법으로써 교사 추천제 분석. 한국과학교육학회지, 28(2), 111-119.
  4. 신보미 (2010). 수학 영재 관찰 추천 도구의 개발과 모의 적용 사례 연구. 영재교육연구, 20(1), 31-59.
  5. 이기영, 동효관, 홍준희, 김현경, 조봉제 (2008). 과학영재 선발 도구로서 지필 검사와 적합 성 탐색을 위한 질적 및 양적 문항 분석. 한국과학교육학회지, 28(1), 32-46.
  6. 이상윤, 김갑수 (2010). 초등정보영재 교육대상자 선발을 위한 추천서 분석에 관한 연구. 한국정보교육학회 발표 자료집, 313-318.
  7. 이인호, 한기순 (2009). 영재교육 대상자 선발에서 교사 추천의 효용성 분석. 영재교육연구, 19(2), 381-404.
  8. 정정인, 박종욱 (2011). 관찰추천에 의한 초등과학영재교육 대상자 선발에서 나타난 문제점: 교사추천서 분석을 중심으로. 교사교육연구, 50(3), 1-12.
  9. 정병훈 (2009). 관찰평가의 유형과 방법. 청주교육대학교 부설 과학영재교육원, 영재교육담당교원 관찰연수 직무연수 교재(pp. 79-100). 청주: 청주교육대학교.
  10. Borland, J. H., & Wright, L. (1994). Identifying young, potential gifted, economically disadvantaged students. Gifted Child Quarterly, 38, 164-171. https://doi.org/10.1177/001698629403800402
  11. Baum, S. M., Owen, S. V., & Oreck, B. A. (1996). Talent beyond words: Identification of potential talent in dance and music in elementary students. Gifted Child Quarterly, 40(2), 93-101. https://doi.org/10.1177/001698629604000206
  12. Gagne, F. (1994). Are teachers really poor talent detector Comments on Pegnato and Birch's(1959) study of effectiveness and efficiency of various identification techniques. Gifted Child Quarterly, 38(3), 124-126. https://doi.org/10.1177/001698629403800305
  13. Hungker, S. L., Finley, V. S., & Frank, E. L. (1997). An analysis of teacher nominations and student performance in gifted programs. Gifted Child Quarterly, 41(2), 19-24. https://doi.org/10.1177/001698629704100203
  14. Patton, M. Q. (1980). Qualitative evaluation methods. Beverly Hills, CA: Sage
  15. Renzulli, J. S. (1982). MYTH: the gifted constitute 3-5% of the population. Gifted child quarterly, 26(1), 11-14. https://doi.org/10.1177/001698628202600103
  16. Siegle, D., & Powel, T. (2004). Exploring teacher biases when nominating students for gifted programs. Gifted Child Quarterly, 48(1), 21-29. https://doi.org/10.1177/001698620404800103
  17. Sternberg, R. J. (1982). Lies we live by: Misapplication of test identifying the gifted. Gifted child quarterly, 26(4), 157-161. https://doi.org/10.1177/001698628202600402
  18. VanTassel-Baska, J., Johnson, D., & Avery, L. D. (2002). Using performance tasks in the identification of economically disadvantaged and minority gifted learners: Findings from Project STAR. Gifted Child Quarterly, 46, 110-123. https://doi.org/10.1177/001698620204600204