Exploring Teachers' Knowledge of Partitive Fraction Division

교사들의 등분제 분수 나눗셈 지식에 관한 연구

  • Received : 2012.01.24
  • Accepted : 2012.03.08
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The purpose of the present study was to investigate middle grades (Grade 5-7) mathematics teachers' knowledge of partitive fraction division. The data were derived from a part of 40-hour professional development course on fractions, decimals, and proportions with 13 in-service teachers. In this study, I attempted to develop a model of teachers' way of knowing partitive fraction division in terms of two knowledge components: knowledge of units and partitioning operations. As a result, teachers' capacities to deal with a sharing division problem situation where the dividend and the divisor were relatively prime differed with regard to the two components. Teachers who reasoned with only two levels of units were limited in that the two-level structure they used did not show how much of one unit one person would get whereas teachers with three levels of units indicated more flexibilities in solving processes.

본 정성 연구에서는 교사들의 등분제 분수 나눗셈에 대한 지식을 분석하였다. 자료 수집은 13명의 교사들이 참여한 분수, 소수, 비례 등에 대한 주제를 다룬 40시간의 교사교육 프로그램으로부터 수집되어 일부분이 활용되었으며, 교사들의 등분제 분수 나눗셈 지식을 세밀하게 분석하기 위해 두 가지 지식 요소들 (단위에 대한 지식, 분할 조작)을 분석틀로 사용하였다. 그 결과, 제수와 피제수가 서로소인 등분제 나눗셈 문제 상황을 다루는 능력이 두 지식 요소의 사용여부와 수준에 따라 다르게 나타났다. 두 단계의 단위 구조만을 가지고 추론한 교사의 경우 한 사람의 몫을 주어진 단위로 정확하게 나타낼 수 없었다는 점에서 제한점을 보였으며, 세 단계의 단위 구조를 가지고 추론한 교사는 다양한 분할 조작과 참조 단위의 활용으로 보다 유연하게 문제 상황에 대처할 수 있음을 보여주었다.

Keywords