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A Tone Compression Model for the Compensation of White Point Shift Generated from HDR Rendering

HDR 렌더링으로 인한 화이트 포인트 이동의 보상을 위한 톤 압축 모델

  • 채석민 (경북대학교 전자전기컴퓨터공학부) ;
  • 이성학 (경북대학교 전자전기컴퓨터공학부) ;
  • 권혁주 (경북대학교 전자전기컴퓨터공학부) ;
  • 송규익 (경북대학교 전자전기컴퓨터공학부)
  • Received : 2011.07.04
  • Accepted : 2011.11.01
  • Published : 2012.01.31

Abstract

Recently, a new image appearance model, named iCAM06, was developed for High-Dynamic-Range (HDR) image rendering. The dynamic range of a HDR image needs to be mapped on the range of output devices, which is called the tone reproduction or tone mapping. The iCAM06, the representative HDR rendering algorithm also uses the tone compression using a S-curve mapping function for image reproduction on the dynamic range of output devices. However the iCAM06 occurs white point shift during its tone compression process. Therefore, we propose a compensation method for white point shift problem using the corrected channel gain function. Experiment results show that the proposed method has better performance than the iCAM06.

최근 HDR (High Dynamic Range) 영상 렌더링을 위하여 다중 노출 영상 기반의 iCAM06 영상 재생 모델이 개발되었다. HDR 영상을 좁은 다이나믹 레인지를 갖는 디스플레이 장치에 출력하기 위해서는 톤 재현(tone reproduction) 또는 톤 맵핑(tone mapping) 과정을 거쳐야 하는데, HDR 렌더링 알고리즘을 대표하는 iCAM06은 출력 장치의 다이나믹 레인지에 영상을 재현하기 위해 S자 곡선 3 자극치 톤 압축(tone compression) 기법을 사용한다. 그러나 동일한 톤 맵핑 곡선의 사용으로 인한 톤 압축과정 중에서는 화이트 포인트 이동이 발생하는 단점이 있다. 그래서 본 논문에서는 3 자극치의 조명 영역의 입력에 대한 왜곡된 채널 이득을 보정하여 화이트 포인트 이동을 보상하는 방법을 제안하였다. 실험 결과는 제안한 방법이 iCAM06보다 정량 정성적으로 개선된 결과를 보임을 확인할 수 있다.

Keywords

References

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