초록
버스트는 가변 비트율로 저장된 비디오 데이터를 전송하려는 경우 급격하게 높은 전송률이 요구되는 것으로 네트워크 자원의 비효율적인 사용의 원인이 될 수 있다. 스무딩은 이를 방지하기 위해 가변 비트율로 저장된 비디오 데이터를 고정 비트율로 변환하는 전송 계획을 세우는 기법으로, CBA, MCBA, MVBA 알고리즘들이 있다. 본 논문에서는 기존 CBA, MCBA, MVBA 알고리즘들의 버스트 감소 정도를 평가하기 위해, 가변 비트율로 저장된 비디오 소스와 스무딩 알고리즘에서의 전송 계획을 버스트에 영향을 미치는 요소들로 비교한다. 사용된 평가 요소는 최대 프레임 바이트 수, 최대 GOP 바이트 수, 프레임당 전송률 변화량, GOP당 전송률 변화량이다. 실험 결과, 실험에 사용된 모든 스무딩 알고리즘들의 버스트 관련 평가 요소들이 특정한 경우를 제외하고 원래 비디오 소스보다 낮았다.
The burst is to require abruptly high transmission rate in case of transmitting pre-stored variable bit rate video data, and it causes to be inefficient use of network resource, resource reservation. To avoid these problems, smoothing is transmission plan where variable rate video data is converted to a constant bit rate stream. These smoothing algorithms include CBA, MCBA, MVBA and others. To evaluate amount of burst reduction in the existing CBA, MCBA, MVBA algorithm, this paper compares the burst-related-factors of transmission plan in smoothing algorithms with original video sources which were stored Variable Bit Rate. There are maximum frame bytes, maximum GOP bytes, transmission rate variability per frame, transmission rate variability per GOP in burst-related evaluation factors. Experimental result shows burst-related factors of smoothing algorithms which were used for experiment lower than that of pre-stored video data, except special case.