Support plan and analysis of demand for multicultural education using e-learning by marriage immigrants

이러닝 활용 다문화교육에 대한 결혼이민자의 수요 분석 및 지원 방안

  • Received : 2012.01.17
  • Accepted : 2012.03.20
  • Published : 2012.03.31

Abstract

In this paper, a support plan for marriage immigrants through e-learning was studied. Currently, the number of Korean men marrying foreign women is rapidly increasing due to the increase in the imbalance of gender ratios caused by preference for boys and shunning of rural areas by Korean women. To alleviate this problem, the government is performing various social adaptation programs such as Korean language education and vocational education. Most marriage immigrants, however, are not properly educated as they are burdened by their household duties or work. In this paper, a plan for supporting marriage immigrants through e-learning was researched. To achieve this goal, a survey on intentions of the marriage immigrants to receive muticultural education through e-learning was performed. The result showed that most of marriage immigrants have a strong preference for e-learning. However, there are differences on their preference depending on the original nationality and residential region. A support plan for multicultural education through e-learning was proposed according to the above result. The support plan consists of three parts. First, education for marriage immigrants will be specialized according to their respective original nationality. Second, Korean education will be given greater emphasis in education. Third, vocation education which will benefit marriage immigrants will be prepared. Above support plans are expected to help the marriage immigrants to settle as equal members of the society instead of deteriorating into an underprivileged class by providing them with an opportunity to receive education.

본 논문에서는 학력이 낮은 결혼이민자들에게 이러닝을 통하여 학력을 제공할 수 있는 방안을 연구하였다. 현재 한국은 남아 선호 사상에 따른 성비 불균형과 한국 여성들의 농.산.어촌 생활 기피로 외국인과 결혼하는 한국 남성들이 급속히 증가하고 있는 추세이다. 이에 한국 정부에서는 결혼이민자에게 한국어교육과 직업교육을 비롯한 다양한 사회 적응 교육을 실시하고 있으나 결혼이민자의 대부분은 가정 및 직장 생활의 부담 때문에 제대로 교육을 받지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구에서는 결혼이민자들에게 이러닝을 통해 한국어교육과 직업교육을 실시하는 방안을 연구하였다. 이를 위해 먼저 결혼이민자들의 이러닝을 통한 다문화교육에 대한 설문 조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 그 결과, 결혼이민자들은 대부분 이러닝을 선호하는 것으로 나타났으며, 출신 국적과 거주지역에 따라 원하는 교육내용에 대한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이에 따라 본 논문에서는 이러한 분석 결과를 바탕으로 이러닝 교육과정을 국적별로 편성하고 지역의 실정에 맞게 운영할 수 있는 방안, 이러닝 교육내용을 한국어교육 중심으로 편성하는 방안, 결혼이민자들의 장점을 살릴 수 있는 직업교육 마련 방안 등의 결혼이민자에 대한 이러닝 지원 방안을 제안하였다. 이와 같은 본 연구의 결과는 결혼이민자들이 우리 사회의 소외계층으로 전락하지 않고 당당한 일원으로 정착하는데 도움이 될 것으로 기대한다.

Keywords