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우측핸들차량 운전자의 잠재적 위험성 분석연구

Analytical Study on the Potential Risks from Right-Handled Vehicle Drivers

  • 박준태 (교통안전공단 교통안전처) ;
  • 김정현 (한국철도기술연구원 녹색교통물류시스템공학연구소) ;
  • 강영균 (현대건설 개발사업본부) ;
  • 김장욱 (현대해상 교통기후환경연구소)
  • Park, Jun-Tae (Transportation Safety Office, Korea Transportation Safety Authority) ;
  • Kim, Jeong-Hyun (Green Transport & Logistics Institute, Korea Railroad Research Institute) ;
  • Kang, Young-Kyun (Research & Development Division, Hyundai Engineering Construction Co., Ltd.) ;
  • Kim, Jang-Wook (Hyundai Insurance Research Center)
  • 투고 : 2012.01.12
  • 심사 : 2012.03.26
  • 발행 : 2012.04.30

초록

현재 우리나라는 도로교통법에서 도로의 우측통행을 법률로 규정하고, 이에 적합한 운전석의 위치는 좌측 체계를 관례적으로 유지하고 있다. 그러나 최근 우측 핸들차량이 외국(특히 일본)에서 다양한 절차를 통해 수입되어 2004년 7월 자료에 의하면 이사화물 차량 1,343대와 외교관 차량 593대 등 2,000대 이상이 운행되고 있는 실정이다. 이러한 수입된 우측 핸들 차량은 국내의 우측 방향 운행체계에 적합하지 않아 잠재적으로 사고의 위험성을 내포하고 있다. 실험을 통하여 우측 핸들차량에 익숙하지 않은 운전자들은 방향지시등의 조작시간이 길어지고 에러횟수가 많아진다는 것을 볼 수 있었는데, 이는 교통사고에 큰 영향을 줄 수 있는 요인이다. 또한 추월시 발생하는 시거확보의 문제에 대한 실험의 결과, 운전석으로부터 10m 뒤에 위치한 종이컵을 보는 실험결과 좌측 핸들 차량의 시야 범위는 2.95m, 우측 핸들 차량의 시야 범위는 1.7m로 분석되었다. 우측 핸들차량에 대한 안전교육을 실시하고 기준에 준하는 운전자에게 운행할 수 있는 자격을 부여하며, 법 규정에 이와 관련된 기준 마련 등을 통하여 우측 핸들차량에 대한 안전대책을 수립할 수 있는 방안 모색이 필요하다.

The current traffic regulations in Korea stipulate that traffic should keep to the right according to the Road Traffic Act; thus, customarily, the 'seat-on-the-left' system has been maintained. However, an increased number of 'seat-on-the-right' vehicles are being imported via a variety of routes from foreign countries, especially from Japan. According to the data from July 2004, 1,343 cargo vehicles and 593 passenger vehicles (for diplomats, etc.) were currently being driven on domestic road. As these 'seat-on-the-right' vehicles are not compatible with the domestic transportation system of driving on the right side of the road, there is a high risk of accidents. Experiments show that such system-driver mismatch causes longer operation time for directional signals, higher error frequency in yielding due to additional mental adjustments for 'seat-on-the-right' vehicle drivers. These are, therefore, influential factors which can lead to possible accidents. Furthermore, when the experiments test the visual range during overtaking maneuvers, the visual range of the drivers in the 'seat-on-the-left' vehicle was 2.95 meters as opposed to 1.7 meters for the drivers in the 'seat-on-the-right' vehicle. (In the experiment, the drivers were instructed to look at the paper cup 10 meters away from the back of drivers' seat.) The results demonstrate that it is necessary to have additional safety measures be implemented for the 'seat-on-the-right' vehicles.

키워드

참고문헌

  1. Minister of Land(2005), Transport and Maritime Affairs, Status of imported cars.
  2. Korea Automobile Importers & Distributors Association(2005), Status of imported cars by country.
  3. National Institute of Environmental Research (2005), imported cars certification process.
  4. Tatsuru Daimon(2009), Driver Characteristics and Workload according to Changing Driving Environment and Types of Steering Wheel, Journal of the Ergonomics Society of Korea, Vol.28, No.2 pp.9-16. https://doi.org/10.5143/JESK.2009.28.2.009
  5. J. P. Walker(2005), Perception of lexical stress di.erences in LHD and RHD subjects, University of Maine, USA.
  6. Cooper, G. E.(1969), The use of pilot rating in the evaluation of aircraft handling qualities, National Aeronautics and Space Administration, NASA TN-D-5133

피인용 문헌

  1. Design for AEBS Test Scenario Applying Domestic Traffic Accidents vol.9, pp.4, 2012, https://doi.org/10.7236/ijasc.2020.9.4.1