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A Study on Urban Regeneration Planning and Color-scape Formation in Tokyo

도쿄시 도시재정비계획과 경관색채 형성에 관한 연구

  • Song, Dae-Ho (Department of Architecture, PUKYONG National University)
  • Received : 2011.12.30
  • Accepted : 2012.03.08
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The city such as Tokyo is an instance of maximizing the urban character that is different from other cities by actively utilizing color-scape among elements making identities. On this study, It's focused on Tokyo, developing urban identities, and aim to consider the implication and the feature of urban landscape formation by looking for the background of business and future images of the urban regeneration planning, aims, processes, policies, the color-scape about the landscape formation planning. It's expected to be reference for development of urban regeneration and landscape plan in a long-range view.

일본의 도쿄(東京都)와 같은 도시는 도시의 정체성을 드러내는 여러 구성요소 중 경관색채를 적극적으로 활용하여 타 도시와는 차별되는 그 도시만의 특성을 극대화시킨 사례로 나타나고 있다. 이에 본 연구는 경관형성 계획을 통해 도시의 정체성을 살린 일본 도쿄시를 대상으로 도시재정비계획에 나타난 사업배경과 미래상 그리고 도시만들기의 목표, 경관형성 계획에 따른 색채현황 및 형성시책, 진행방식 등을 살펴봄으로써 경관형성의 특징과 그 시사하는 바를 고찰하고자 한다. 이는 향후 장기적 안목에서 도시재정비 및 경관계획시 방향설정을 위한 참고자료가 될 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords

References

  1. Song, Dae-Ho, Advanced Case Review of Public Design for the Urban Landscape Formation, Journal of North-east Asian Cultures, Vol.25, p.403, 2010.
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