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A Study on Motion Graphic about Title Design in Hollywood Movies Trailer

할리우드 영화예고편 타이틀 디자인의 모션그래픽 연구

  • Kim, Jong-Sung (Department of Advertising and Public Relations, Chungwoon University)
  • 김종성 (청운대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2012.02.23
  • Accepted : 2012.03.08
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The active use of motion graphic in the production of digital movies contents is a significant way to deliver the contents' messages clearly and intensely. The analysis of film expression characters of digital movies contents based on the motion effect provides a good tool to present an effective method for the production of films using motion graphic. Motion graphic, which can animate motionless movies and graphic images dynamically, is now used as an excellent tool in the editing of digital movies. So, this study aims to show systematically the expression characters of digital movies contents by using the production of films of motion graphic. It also aims to suggest an efficient production of films by analyzing major contents produced with motion graphic and after that examining their types and skills according to the genres and times.

치열한 미디어환경에서 차별화된 영상 콘텐츠를 만들기 위한 새로운 영상 기술을 도입되며 모션 그래픽은 영상콘텐츠에서 독특한 영상 효과와 메시지 전달을 위해 사용되고 있다. 본 연구는 디지털 영상의 집약 체라 할 수 있는 허리우드 영화 예고편에 나타난 타이틀 디자인의 모션 그래픽을 분석하였다. 다양한 영태의 편집과 독자적인 타이틀을 만들기 위해 모션 그래픽을 사용하여 독자들에게 좀 더 효과적으로 접근하기 위해 많은 제작비와 노력을 기울이고 있다. 본 연구는 2011년 11월-2012년 1월 사이에 소개된 예고편을 중심으로 영상과 타이포 그래픽의 움직임을 7개 모션으로 분석하여 모션의 다양한 방법이 장르에 따라 어떻게 나타나는지를 알아보고자 하였다. 또한 모션의 요인들을 분류하고 표현에 대한 효과를 분석을 6가지의 영역으로 분류하여 장르별 콘텐츠의 특성을 제시하였다.

Keywords

References

  1. Soo Jung Hong : In Digital Film, A Study on a Expression Tendency of Motion Graphic, The Korean Society of Design, Vol. 8(winter), p.95, 2002.
  2. Hyun Sook An.: Research of Motion Graphic's exchange in Graphic Design, Uhan Collage 2002.
  3. Mi hee Hong: Research of Movies title Design about Kyle Cooper, Art & Technology Chung Ang University. p2 2006.
  4. Jea Hoon Lim: Research of Perception' Motion Graphic Kyungsung University 2002.
  5. Rudolf Arnheim: art and perception Mijin press 1996.
  6. Jong Sung Kim A Study on the Representation Feature of Motion Graphic Applied to Digital Movie content : Kookmin University, 2008.