창업교육을 위한 교육자 양성

Development on Educator for Entrepreneurship Program

  • Choi, Jong-In (Department of Management, Hanbat National University) ;
  • HwangBo, Yun (Graduate School of Global Entrepreneurial Management, Hoseo University)
  • 투고 : 2012.03.02
  • 심사 : 2012.03.19
  • 발행 : 2012.03.30

초록

창업교육에 대한 관심이 늘고 있는데 반해 이를 가르칠 교육자의 양성이 미흡한 편이다. 창업경험은 있지만 이론적 근거가 부족하거나, 이론적 내용은 알고 있지만 현실적용 경험이 없기 때문이다. 정부가 대학에 창업교육을 강화하도록 요구하고 있는데 본 연구는 창업교육을 위한 교육자 양성에 필요한 것이 무엇인가를 제시하고자 한다. 창업교육이 진화되고 있는 가운데 본 연구는 교육자 양성과제로 창업 알고리즘을 완전히 체화한 강사진과 코칭진의 육성, 창업교육 강사진의 사례 적용 경험과 노하우 축적, 창업교육을 수행하는 강사진과 코칭진간의 완벽한 팀워크 등 세 가지를 제시하고 있다.

Interest in the education for the technology entrepreneurship has increased significantly in the past decade but it is not enough for the educator. That is the reason that one educator has field experience without the theoretical background and the others have theory without the practical experience. Government ask to university to enhance the entrepreneurship training in the undergraduate and graduate level. Our study focus on the what is important for the entrepreneurship educators. Among the evolution of entrepreneurship education, this paper suggest three factors for the educators, the development of teacher and coach who has embedded entrepreneurship algorithm, teachers who has many practice and know-how, and last one is balancing and harmony teamwork of coaches and teachers.

키워드