The Study on the satisfaction of educational services of technology transfer agents' registration

기술거래사 등록교육 서비스 만족도에 관한 연구

  • Kim, Hye-Sun (Korea Technology Transfer Agents Association) ;
  • Lee, Jae-Il (Korea Technology Transfer Agents Association)
  • 김혜선 (사단법인 한국기술거래사회) ;
  • 이재일 (사단법인 한국기술거래사회)
  • Received : 2012.02.16
  • Accepted : 2012.03.14
  • Published : 2012.03.30

Abstract

Recently, as the one way of open Innovation management, Not a company's sole activity, but technology development and infrastructure buildup between companies for the synergistic effect of technological innovation, and technology transfer commercialization is needed. For a successful technology commercialization, it needs many experts like technology transfer agents, A technology transfer agent can be qualified with finishing its registration education course over 40 hours on the basis of the article 14 of law on the Promotion of Technology Transfer and the article 21 of the enforcement. After the 2010 revision of notice, the incorporated company, the Korea Technology Transfer agents has conducted the registration education. Until now, educations were conducted twice in January 2011 and November 2011. Accordingly, this study is necessary to improve the education service's quality and seek remedy through the in-depth evaluation of the present basic education service's quality. The results are as in the following. First, the service quality affect the satisfaction of the education service's quality positively. It is identified that the details of service quality of flexibility, reliability, responsiveness, conviction, and sympathy influence the education service satisfaction positively. Second, the education service satisfaction affects the attitude positively after completing the course. Third, service quality affects the attitude after completing the education course, Also it is identified that the details of service quality of flexibility, reliability, responsiveness, conviction, and sympathy influence the attitude after education completion. It is expected that this research may be used as the basic information for establishing education improvements and be helpful in establishing the technology transfer agents' registration education strategy. Through a continuous research, it is also expected that technology transfer markets are accelerated and qualified technology transfer agents are trained.

최근 오픈이노베이션 경영의 하나의 방법으로 기술개발을 함에 있어 기업 단독의 활동이 아닌 기술혁신의 시너지 효과를 달성하기 위해 기술개발과 인프라 조성 간 연계 강화가 중요시되고 기술이전 사업화 촉진이 요구되고 있다. 이러한 기술사업화가 성공적으로 수행되기 위해서는 많은 전문가를 필요로 하게 되는데, 대표적인 전문가가 기술거래사이며, 기술거래사는 기촉법 제14조, 동 법 시행령 제21조 및 기술거래사 등록 관리요령을 살펴보면 자격을 부여받기 위해서는 기술거래사 등록교육 과정을 40시간 이상의 교육을 이수하여야만 하고 2010년 고시 개정 후 등록교육은 사단법인 한국기술거래사회가 주관하여 진행을 하였으며, 2011년 1월과 2011년 11월 총 2회에 걸쳐 진행을 하였다. 이에 따라 전문지식을 향상시키기 위한 기본교육 서비스 품질에 대한 심도있는 평가를 통해 교육서비스의 질을 향상시키고 서비스 품질 개선방안을 모색하고자 본 연구를 수행하였다. 연구의 결과 서비스품질과 교육서비스 품질만족, 그리고 교육이수 후 태도의 관계를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 서비스 품질은 교육 서비스 품질만족에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치며, 또한 서비스 품질 요인의 세부 항목 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성의 모든 요인이 교육서비스 품질만족에 긍정적인 정(+)의 영향을 미침을 증명하였다. 둘째, 교육서비스 품질만족은 교육이수 후 태도에 긍정적인 정(+)의 영향을 미침을 알 수 있다. 셋째, 서비스 품질은 교육이수 후 태도에 긍정적인 정(+)의 영향을 미치며, 또한 서비스 품질 요인의 세부 항목 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성의 모든 요인이 교육이수 후 태도에 긍정적인 정(+)의 영향을 미침을 증명하였다. 본 연구 결과는 교육개선방안을 수립을 위한 기초자료로 활용하여 기술거래사 등록교육 전략 수립에 유용하게 활용하고 지속적인 연구 활동을 통해 기술시장의 활성화를 가속화시키며 기술거래를 효율적으로 관리하기 위한 질적으로 우수한 기술거래사를 양성할 수 있기를 기대한다.

Keywords