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Thermal Flow Characteristics of Impinging Air Jet by Shape of Turbulence Promoter

난류촉진체 형상에 의한 충돌제트의 열유동 특성

  • Kum, Sungmin (School of Mechanical and Automotive Engineering, Halla University) ;
  • Jho, Shigie (School of Mechanical and Automotive Engineering, Halla University) ;
  • Yu, Byeonghun (School of Mechanical Engineering, Inha University) ;
  • Lee, Seungro (School of Mechanical Engineering, Inha University)
  • 금성민 (한라대학교 기계자동차공학부) ;
  • 조시기 (한라대학교 기계자동차공학부) ;
  • 유병훈 (인하대학교 기계공학과) ;
  • 이승로 (인하대학교 기계공학과)
  • Received : 2012.05.06
  • Accepted : 2012.06.12
  • Published : 2012.06.30

Abstract

In this study, it was experimentally investigated the effect of the clearances distance between the rod and the impinging plate on characteristics of the thermal flow. For the heat transfer enhancement of wall jet region, the right triangle and the square rods were arranged in front of the impinging plate with various clearance distances. As results, the heat transfer enhancement rate of potential core region at H/B=2 was higher than that of transition region at H/B=10. In this experiment range, the maximum heat transfer enhancement rate was about 46 % higher at the square rod with H/B=2 and C=1mm compared with the flat plate. The heat transfer enhancement rate of the right triangle rod was on average about 3 to 8 % higher than that of the square rod, regardless of the clearance.

본 연구의 목적은 벽면제트영역의 열전달증진을 위해 직삼각형 로드 및 정사각형 로드를 충돌판앞에 배열한 후 로드와 충돌판 사이의 간극을 변화시키면서 열유동 특성을 실험적으로 검토한 것이다. 열전달증진율은 천이영역인 H/B=10보다는 포텐셜코어영역인 H/B=2에서 더 높게 나타났다. 본 실험범위에서 최대 열전달증진율은 직삼각형 로드를 설치할 때(H/B=2, C=1mm인 조건) 로드가 없는 평판과 비교하면 평균 약 46% 높게 나타났다. 그리고 직삼각형 로드와 정사각형 로드의 열전달증진율을 비교하면 간극 변화와 관계없이 직삼각형 로드가 정사각형 로드보다 평균 약 3~8% 정도 높게 나타났다.

Keywords

References

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