Abstract
Even though the semi-actuated signal control system based on image detectors has been spreading in Korea, any appropriate methods to evaluate the effectiveness and performance has not been established yet. Therefore, this research effort is aiming at developing a systematic method for evaluating the effectiveness and performance of the semi-actuated signal control system based on image detectors. To this end, this research firstly established measures of effectiveness(MOEs) and associated information to be surveyed from fields. Secondly, this research provided a procedure and methodology to evaluate any improvements due to the introduction of a semi-actuated signal control system based on image detectors. The developed methodology was examined at a case study site located in the city of Paju. As a result of the evaluation, the MOEs including traffic throughput, travel speeds, split usage rate, progression rate, etc. showed positive improvements though individual signalized intersections as well as coordinated corridors.
국내에 교통량의 변동을 고려하기 위하여 영상검지기를 이용한 반감응 신호제어시스템의 설치가 증가하고 있지만 그러한 반감응 신호제어시스템의 도입효과 및 성능을 평가하기 위한 절차 및 방법론은 아직까지 수립되어 있지 않다. 이에 본 연구에서는 효과분석 및 성능평가를 위한 방법론을 수립하였다. 개발된 방법론에서는 반감응 신호제어시스템의 특성을 고려하여 교통환경 개선 파악에 유용한 효과척도와 조사항목이 우선 설정되었고, 현장조사와 평가를 통해 시스템의 성능 및 도입에 따른 교통환경의 개선효과를 파악할 수 있는 방법을 제시하고 있다. 또한 본 연구에서는 개발된 방법론을 파주시 반감응 신호제어시스템에 대해서 사례 분석을 실시하였다. 단일교차로와 간선축으로 구분된 사례분석에서 교통량, 통행속도 항목과 신호효율측면의 현시이용효율, 연동효율 등 선정된 효과척도 분석결과 시스템 도입에 따라 일정수준의 개선효과가 있는 것으로 나타났다.