Abstract
The purpose of this paper is to provide basic data for development of Korean teaching programs for immigrant women from multicultural families through the acoustic analysis of their speech rate and pauses. They showed slower speech rate, longer pause duration, and higher frequency of pauses compared to a Korean women's group. Philippine women, whose residence duration in Korea is relatively longer than that of Vietnamese women, were more similar to Korean women. The slower speech rate of the immigrant women seems to be due to their slower articulation rate and their reading habit of inserting a pause after almost every word in a sentence.
본 연구는 다문화가정 베트남과 필리핀 이주여성의 발화속도와 쉼 특성에 대한 음향학적인 분석을 통하여 이주여성 대상 한국어교육 프로그램 개발의 기초자료를 제공하고자 하였다. 이주여성은 한국여성에 비해 느린 발화속도, 긴 쉼 지속시간과 높은 쉼 빈도를 나타냈다. 베트남집단보다 상대적으로 한국 거주기간이 긴 필리핀집단은 한국집단에 보다 가까운 특성을 보였다. 이주여성의 발화속도가 느리게 나타난 것은 조음속도가 느리고 거의 어절마다 쉼을 두고 읽는 습관에 기인한 것으로 보인다.