DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Traffic Accident Characteristics Analysis in Expressway Longitudinal Tunnel using a Logit Model

로짓모형을 이용한 고속도로 장대터널 교통사고 특성분석에 관한 연구

  • Received : 2012.05.30
  • Accepted : 2012.08.02
  • Published : 2012.11.15

Abstract

Longitudinal tunnels are defined as tunnels with length of over 1km. Because of Korea's topographical conditions and as safety measures for linear design, many tunnels are inevitably being constructed in Korea. The number of longitudinal tunnels constructed on expressways amounted to 104 as of the end of 2010 with a total length of 192km. Given the increasing demand for tunnels and the increasing length of tunnels, a safety evaluation of longitudinal tunnels needs to be conducted. As such, this study selected design elements, transportation environment and delineation system as elements to check and tried to determine factors influencing road crashes. For this, tunnels have been classified based on history of crashes; ones with crashes and ones without crashes and statistically meaningful explanatory variables were selected. By using these variables, a logit model was development in order to better grasp the factors that directly and strongly influence crashes. The result, related to crashes as well as the analysis were utility tunnel interior materials of driving lane and passing lane, which are related to driver's visibility, lateral width widening to consolidate space in a tunnel, and annual average daily traffic (AADT) per lane. These results may be used in the future as analysis indicators when drawing up plans to prevent crashes in longitudinal tunnels.

장대터널은 터널연장이 1km 이상인 터널로 정의한다. 우리나라의 지형적 조건과 안전한 선형설계를 위한 방편으로 터널구간이 불가피하게 많이 건설되고 있는 실정이다. 고속도로에 건설된 장대터널은 2010년 말 104개소, 총 연장 192km로 터널의 수요증가와 더불어 터널구간 또한 장대화 되고 있어 장대터널에 대한 안전성 평가가 이루어져야 할 것으로 판단된다. 이에 본 연구에서는 장대터널을 구성하고 있는 설계요소, 교통환경, 시선유도시설 등의 요인을 선정하여 교통사고 영향요인을 도출하고자 한다. 이를 위해 교통사고가 발생한 터널과 발생하지 않은 터널로 구분하여 통계적으로 유의한 설명변수를 선정하였다. 통계적으로 유의한 설명변수를 이용하여 교통사고에 더 직접적으로 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해 로짓모형을 구축하였다. 분석결과, 운전자의 시인성 관련 요인인 주행차로 및 추월차로의 공동구 내장재 시설과 터널의 공간 확보를 위한 측방여유폭, 차로당 연평균일교통량 요인이 교통사고와 관련이 있는 것으로 분석되었다. 이러한 연구결과는 향후 장대터널 내 교통사고 예방대책을 수립하는 분석지표로 활용이 가능할 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2009) 도로의 구조.시설 기준에 관한 규칙.
  2. 권오섭(2004) 터널부 횡단구성에 따른 교통류 특성 및 효과분석. 석사학위논문, 중앙대학교.
  3. 김주현.김호영.금기정.김명수(2000) 고속도로 터널구간에서 의 운전자 시각행태 변화에 관한 연구. 대한토목학회 논문집, 대한토목학회, 제20권 제3-D호.
  4. 박형진.박재범(2006) 터널구간 LED램프 설치에 따른 운전행태 연구. 대한인간공학회 추계학술대회 논문집, 대한인간공학회.
  5. 박형진.황경주.신현주(2007) 시뮬레이터를 이용한 장대터널 내에서의 운전자 특성연구. 대한인간공학회지, 대한인간공학회, 제26권 제2호. https://doi.org/10.5143/JESK.2007.26.2.089
  6. 왕이완.금기정.손승녀.유재상(2010) 감성공학을 고려한 터널 내부경관 평가모형개발. 한국도로학회 논문집, 한국도로학회, 제12권 제1호.
  7. 유경수(1995) 고속도로 교통지체 구간 개선방안 연구 터널구간 및 톨게이트를 중심으로 한 교통특성조사 분석. 연구보고서, 한국도로공사.
  8. 이기영.이호병(2004) 고속도로에서의 터널부 속도감소요인 분석에 관한 연구. 도로교통, 제97호.
  9. 이윤미(2006) 고속도로에서의 터널부 속도차이에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 석사학위논문, 명지대학교.
  10. 이재호(2000) 국도상 터널구간의 교통특성 및 용량산정에 관한 연구. 석사학위논문, 한양대학교.
  11. 정춘근(2002) 연속터널구간에서 터널간격에 따른 속도변화 특성에 관한 연구, 대한교통학회지, 대한교통학회, 제4권 2호.
  12. 한국도로공사(2009) 도로설계요령.
  13. Blaauw, G.J. and Leebeek (1974) Verkeersvoorzieningen bij het aquaduct in Rijksweg 4[Traffic management at the aqueduct in Highway 4] (Memo IZF June 1974), Soesterberg: The Netherlands: TNO Institute for perception.
  14. Blaauw, G.J. and Van der Horst, A.R.A. (1982) Lateral positioning behaviour of car drivers near tunnels - Final Report(Report IZF 1982 C-30). Soesterberg: The Netherlands: TNO Institute for Perception.
  15. Levinson Golenberg and Howard (1995) Callahan Tunnel Capacity Management. TRR, TRB USA.