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Transforming Test Data of an Impact to a Crash Cushion into the Data of Different Impact Condition

충격흡수시설에 대한 특정 충돌시험데이터의 확대해석

  • 장대영 (로드키네마틱스 연구개발실) ;
  • 고만기 (공주대학교 공과대학 건설환경공학부) ;
  • 주재웅 (한국도로공사 도로교통연구원) ;
  • 김동성 (공주대학교 방재연구센터)
  • Received : 2012.02.07
  • Accepted : 2012.04.29
  • Published : 2012.07.15

Abstract

It is found the first case of broad interpretation of the crash analysis in MASH (Manual for Assessing Safety Hardware, AASHTO, 2009) which is the guideline of roadside safety features in United States. They introduced the procedure of calculating 1,500 kg sedan safety index from the 2,270 kg pick-up truck crash test for crash cushion. First, following MASH's method, calculate 0.9 ton vehicle crash data and safety index using 1.3 ton vehicle crash test data and compare with actual 0.9 ton vehicle crash test data. results show that actual test data and the data calculated by MASH's method have great difference. Second, analyse the cause and develop new method. Proposed method can estimate not only the lighter vehicle (0.9 ton) crash data from the heavier vehicle (1.3 ton) crash test but also heavier vehicle (1.3 ton) data from lighter vehicle (0.9 ton) test. This method is superior to MASH's method and has stronger theoretical foundation. This paper proves the efficiency and the accuracy of new broad interpretation method using crash test data and investigates the principle.

충돌해석 데이터의 확대해석 사례는 미국의 도로안전시설 지침인 MASH(Manual for Assessing Safety Hardware, AASHTO, 2009)에서 2,270 kg 픽업트럭의 충격흡수시설에 대한 충돌시험 데이터로부터 1,500 kg 중형승용차의 안전도를 계산하는 절차에 관한 내용을 최초로 소개하였다. MASH 방법에 따라 1.3 ton 차량의 충돌시험 데이터로부터 0.9 ton 차량의 충돌데이터 및 안전지수를 계산하여 0.9 ton 차량의 충돌실험 데이터와 비교하였다. 비교 결과 MASH방법으로 계산한 0.9 ton 차량의 충돌데이터 및 안전지수가 충돌실험 데이터와 큰 차이를 나타낸다는 것을 확인하였고 그 원인을 분석하여 새로운 확대해석 방법을 개발하였다. 개발된 확대해석 방법은 질량이 큰 차량(1.3 ton)의 충돌시험 데이터로부터 작은 차량(0.9 ton)의 충돌 데이터를 계산할 수 있을 뿐 아니라 작은 차량(0.9 ton)의 충돌 데이터로 부터 큰 차량(1.3 ton)의 데이터를 계산할 수 있다. 개발된 확대해석 방법은 정확도가 MASH에 비하여 월등하고 이론적인 원리가 확실하다. 본 논문은 충돌시험 데이터를 이용하여 새로운 확대해석 방법의 효율성과 정확도를 입증하고 그 원리를 규명하였다.

Keywords

References

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