DOI QR코드

DOI QR Code

Magnitude and its effected factors of non-covered services expenditures among long-term care facilities benefits user in Long-term Care Insurance

노인장기요양보험 시설서비스 이용자의 비급여 본인부담 크기 및 영향요인

  • Kwon, Jin-Hee (Institute for Health Insurance policy Research, National Health Insurance) ;
  • Lee, Jung-Suk (Institute for Health Insurance policy Research, National Health Insurance) ;
  • Han, Eun-Jeong (Institute for Health Insurance policy Research, National Health Insurance)
  • 권진희 (국민건강보험공단 건강보험정책연구원) ;
  • 이정석 (국민건강보험공단 건강보험정책연구원) ;
  • 한은정 (국민건강보험공단 건강보험정책연구원)
  • Received : 2011.09.02
  • Accepted : 2011.12.08
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The purpose of this study is to understand magnitude and its related factors of user's cost-sharing for non-covered services in long-term care facilities. We corrected data for 1,016 subjects, based on the long-term care benefits cost specification. Eighteen subjects were excluded from the data analysis due to missing data on family care-givers characteristics. Finally, 998 subjects were included in the study. The average cost of non-covered services per month was 209,093 won and distributed from 0 to 1,011,490 won. There was a significant difference by the characteristics of family care-givers and long-term care facilities. The monthly average cost for meal materials per person was 199,181 won(0~558,000), average cost of additional charge caused by using private bed was 232,992 won (50,000~600,000), and costs for haircut and cosmetics were 8,599 won. For the rest, there were various programs costs(93,328 won), diaper and its disposal cost(109,628 won), purchase cost for daily necessaries(24,435 won) and etc. The related factors for the magnitude of non-covered services expenditures were education level of family care-givers, occupancy rate and location of LTC facilities, and the costs of using private bed, haircut and cosmetics, and various programs among non-covered services. These findings suggest that present level range of LTC facilities users' cost-sharing is wide and it is urgent to prepare the standard guideline for cost and level in non-covered services.

Keywords

References

  1. 강승복. 지역간 물가수준 비교를 위한 실험적 시도. 노동리뷰 2006통권(24): 49-55.
  2. 닥터스뉴스. 노인장기요양제도 시행2년"아직 갈 길 멀다". 2010년 7월 7일자
  3. 국민건강보험공단. 2011년도 노인장기요양보험법 해설. 서울: 국민건강보험공단; 2011
  4. 김정희, 정종찬, 김성옥. 건강보험환자의 본인부담 진료비 실태조사. 서울: 국민건강보험공단; 2004.
  5. 김정희, 이진경, 주원석. 본인부담상한제 소요재정 추계 및 개선 방안 연구. 서울: 국민건강보험공단; 2005.
  6. 김정희, 이호용, 정현진. 2007년도 건강보험환자의 본인부담 진료비 실태조사. 서울: 국민건강보험공단; 2008.
  7. 김찬우. 노인장기요양보험제도 실행에 따른 사각지대 발생 규명과 해소 방안. 건강보장정책 2009; 8(2): 23-44.
  8. 김태일, 허순임. 소득 계층별 의료비 부담의 추이와 정책 과제. 보건행정학회지 2008; 18(4): 23-48. https://doi.org/10.4332/kjhpa.2008.18.4.023
  9. 박병상, 이용균, 김윤신. 병원의 수익성 관련 요인 분석 -의료수익의료이익율을 중심으로 -. 한국콘텐츠학회논문지 2009; 9(6): 196-206 https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.6.196
  10. 보건복지부. 노인장기요양보험 인프라 확충안내(요양시설 설치․요양보호사 양성 ․ 복지용구사업). 서울: 보건복지부; 2007.
  11. 보건복지부. 비급여 대상항목 세부기준 및 기타 실비수납기준. 보건복지부 요양보험제도과-804호('08.6.18). 서울: 보건복지부;2 008.
  12. 보건복지부. 노인장기요양보험법령집. 서울: 보건복지부; 2010.
  13. 보건복지부 보도자료. 노인장기요양보험, 안정적으로 자리잡아가고 있습니다. 2009. 6. 29.
  14. 보건복지부 보도자료. 노인장기요양'불법 유인․알선행위 금지'추진(-노인장기요양보험법 일부개정안 입법예고-). 2011. 8. 10.
  15. 석재은. 장기요양서비스 전달체계와 서비스 인력의 현황과 정책과제. 노인장기요양보험제도 시행 2주년 기념토론회 자료집 "장기요양 서비스 질 관리방안". 서울: 국민건강보험공단; 2010.
  16. 설윤. 양극화와 불균등도의 최근 추이에 대한 분석 -가구 특성별 접근-. 서울: 한국경제연구원; 2009.
  17. 성명재․김종명. 부문별․가구유형별 소득분배 구조 고찰 및 소득재분배 기능 제고방안 모색에 관한 연구. 서울: 한국조세연구원; 2004.
  18. 장현숙. 장기요양 급여유형별 경영 분석연구. 서울: 국민건강보험공단; 2009
  19. 중소기업청 소상공인 정책국. 2008 상가건물 임대차 실태조사. 서울: 중소기업청: 2008.
  20. 최기춘, 이호용, 이선미. 2008년도 건강보험환자 진료비 실태조사. 서울: 국민건강보험공단; 2009.
  21. 최영순, 백수진, 임은실, 이호용, 장혜정. 2009년도 건강보험환자 진료비 실태조사. 서울: 국민건강보험공단 건강보험정책연구원; 2010
  22. 충청일보. 장기요양기관 운영'엉터리'. 2011년 4월 20일자
  23. Cho SH. Older people's willingness to use home care nursing services. J Adv Nurs 2005; 51(2): 166-173. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03482.x
  24. Folland S, Goodman AC, and Stano M. The Economics of Health and Health Care. 3rd ed. Upper Saddle River (NJ): Prentice-Hall, Inc.; 2001. pp.176-183
  25. Lamberton CE, Ellington WD, and Spear KR. Factors determining the demand for Nursing Home Services. Quarterly Review of Economics and Business 1986; 26(4): 74-90
  26. Normand C and Weber A. Social health insurance-A guide book for planning. Geneva: WHO & ILO; 1994.
  27. Ron A, Abel-Smith B, Tamburi G. Health insurance in developing countries. Geneva:ILO; 1990
  28. Rosett RN and Huang L. The effect of health insurance on the demand for medical care. Journal of Political Economy 1973; 81(2): 281-305 https://doi.org/10.1086/260028
  29. Sato M, Hashimoto H, Tamiya N, Yano. The effect of a subsidy policy on the utilization of community care services under a public long-term care insurance program in rural Japan. Health Policy 2006; 77: 43-50. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2005.07.018
  30. 三菱総合研究所. 介護保険施設等の居住費.食費に関する実態把握調査研究事業報告書. 三菱総合研究所人間.生活研究本部, 東京, 2011.
  31. 오이타현 츠쿠미시홈페이지, http://www.city.tsukumi.oita.jp/content/kaigo_n/3.html