DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of the Direction of Development of the Korean Feature Length Animation for Movie Theater : in the Case of 〈 Leafle, A Hen into The Wild 〉

한국 극장용 장편 애니메이션 산업의 발전 방향에 대한 연구: 〈마당을 나온 암탉〉을 중심으로

  • Received : 2012.01.30
  • Accepted : 2012.02.29
  • Published : 2012.03.31

Abstract

The purpose of this study is to suggest the direction of the development of the feature length animation for movie theater by analyzing of the reasons of the success of . released in 2011 has broken box office records by drawing 2 millions since drew 760 thousands in 1976. This can be one of the success model of the animation for movie theater, considering it has had trouble not only in planning ability and scenario power but also in producing environment where subcontracts are prevalent. This box office hit seems to have been possible through cooperation and division of movie crews and animation crews. Many kinds of materials are reviewed and producer Kim Seonku was interviewed for analysis of the reasons of box office success. Followings are five reasons of success found as the result of analysis and the body of this article is composed of the argument and analysis of each. 1.This animation was planned and produced in the same way of commercial feature films. 2.There was detailed division of work while producing 3. Various kinds of investments were made sequentially, 4. Major film distributor like Lotte and CJ could be motivated 5. There were producers who can mediate between the animation and film field This study suggests the direction both in the aspect of industry and the aspect of training professionals as the result of analysis. In the industrial aspect, transitional cooperation is needed between animation filed and film field which can motivate distributor. Industrial approach like planning, investment, distribution and marketing is absolute for the success of animation for movie theater. Also in the aspect of training professionals, curriculum needs to be improved in the university because the ability and passion of the professionals in the field of animation industry are the most important and education is the most approachable way.

이 논문의 목적은 <마당을 나온 암탉>의 성공요인을 분석하여 한국 극장용 장편 애니메이션의 발전 방향을 모색하기 위한 것이다. 2011년 개봉한 <마당을 나온 암탉>은 1976년 76만 관객을 동원한 <로보트 태권 V> 이후 200만 관객 동원이라는 새로운 흥행 기록을 달성하며 기획력과 시나리오 부재, 하청 중심의 제작환경 등으로 지지부진하던 한국 극장용 장편 애니메이션에 성공모델을 제시하였다. 이러한 흥행 성공은 영화와 애니메이션 간의 산업적 분업이 있어 가능하였던 것으로 보인다. 분석을 위해 여러 매체의 자료들과 <마당을 나온 암탉>의 김선구 프로듀서의 심층 인터뷰를 행했다. 분석 결과, 다음의 다섯 가지 성공요인을 찾을 수 있었고 각 항목에 대한 구체적인 논증과 분석으로 논문의 본론을 구성하였다. 1.제작 방식은 상업영화와 같이 철저한 기획에 의해 시작되고 진행되었다는 것, 2.제작에 있어서도 전문적인 세부 전공에 따라 분업화된 업무 분담이 있었다는 것, 3.투자자의 성격에 따른 순차적 자본의 유치가 가능했던 점, 4. 롯데, CJ 같은 배급사를 통한 대규모 스크린 수를 확보하는 배급망이 구축됐던 점, 5.영화와 애니메이션 두 분야를 조율하는 프로듀서가 있었다는 점이 두드러진다. 이러한 분석을 바탕으로 한국 극장용 장편 애니메이션의 발전을 위해 산업적 측면과 인력양성의 측면에서 제언을 하였다. 산업적 측면에서는 투자 배급 라인을 가진 영화산업과의 과도기적 협업 혹은 연대가 필요하다고 보았다. 기획, 투자, 배급, 마케팅과 같은 산업적 접근은 실사 영화와 경쟁관계에 있는 극장용 장편 애니메이션의 성공에서 필수적이기 때문이다. 또 인력양성의 측면에서는 대학교육의 커리큘럼 제고를 제안하였다. 단시간 내에 이루어지기는 쉽지 않겠지만, 애니메이션 업계 내부에서 재능과 열정이 있는 인재 양성이 무엇보다 절실하며 가장 현실적인 방법은 애니메이션 교육현장에서 이루어져야하기 때문이다.

Keywords

References

  1. 닛케이BP사 기술연구부 엮음, 성하묵 역, 일본 애니메이션과 비즈니스 전략, 한울아카데미, 2001.
  2. 영화진흥공사, 77' 한국영화연감, 영화진흥공사, 1977.
  3. 최영준, 최수영, 반현정, 서영관, 정헌일, 한국영화산업 투자환경 및 자본조달구조-금융자본 유입 이후를 중심으로, 영화진흥위원회, 2008년.
  4. 허인욱, 한국 애니메이션 영화사, (주)신한미디어, 2002년.
  5. 김윤아, 애니메이션 이미지의 '진화'에 관한 연구: 몬스터 애니메이션 <포켓 몬스터>와 <디지몬>의 캐릭터를 중심으로, 만화애니메이션연구, 통권 18호(2010), pp.37-56.
  6. 김윤아, 몸바꾸기 장르 애니메이션 연구-합체, 변신, 진화의 장르 관습을 중심으로, 영상문화, 15호(2010), pp.171-204.
  7. 남은주, '마당을 나온 애니, 소중한 꿈을 꾸다', 한겨레21, 874호 (2011.08.22.).
  8. 씨네21, '한국영화는 왜 시시해졌나'-대기업 영화 제작 시스템의 문제점 집중분석, 씨네21, 830호(2011.11.22).
  9. 이형석, '충무로 최고의 제작자와 한국 애니의 오랜 꿈이 만났다', 헤럴드 경제, 2011년 7월 20일, http://biz.heraldm.com/common/Detail.jsp?newsMLId=20110719000781.
  10. 김선구, <마당을 나온 암탉> 프로듀서.
  11. 차승재, 한국영화제작가협회 대표.

Cited by

  1. Effect of Dubbing on the Ticket Power of Animation Movies vol.15, pp.10, 2014, https://doi.org/10.5762/KAIS.2014.15.10.5988