Abstract
In order to the mobile service uses the wireless terminal including the development of the wire wireless network and Smart phone, and etc. use including mobile office, which and etc. increases. Because in order that the u-Healthcare service using this appeared before the footlights and the existing quality measurement reference considered the speed, error rate, and etc. just, guarantees the stability of the u-Healthcare, the quality control by service are necessary. In this paper, the quality measurement reference by mobile service considering the radio environment as the method for satisfying the quality guarantee of the u-Healthcare mobile service user and user needs was presented. The WiBro u-Healthcare wireless data service quality based system in the end user perspective was established through the main performance index and entrepreneur case presented in the international standardization institute including 3GPP, WiMAX forum, GSMA, and etc. through the related research and the validity of the quality index establishment was presented according to each service.
유 무선 통신망의 발전과 스마트폰 등 무선 단말을 이용한 모바일오피스 등 무선서비스 이용이 날로 증가하고, 이를 이용한 u-Healthcare 서비스가 각광 받고 있는데, 기존의 품질 측정 기준은 단순히 속도나 에러율 등만을 고려하였기 때문에 u-Healthcare의 안정성을 보장하기 위해서는 서비스별 품질관리가 필요하다. 본 논문에서는 u-Healthcare 무선서비스 사용자의 품질 보장 및 사용자 요구를 만족시키기 위한 방안으로 무선 환경을 고려한 무선서비스별 품질 측정 기준을 제시하였다. 관련 연구를 통해 3GPP, WiMAX 포럼, GSMA 등 국제 표준화 기관에서 제시한 주요성능 지표와 사업자 사례를 통해 최종 사용자 관점에서의 WiBro 환경에서 u-Healthcare를 제공하기 위한 서비스별 품질기준 체계를 확립하고 각 서비스별로 품질지표 수립의 타당성을 제시하였다.