International Commerce and Information Review (통상정보연구)
- Volume 14 Issue 4
- /
- Pages.61-88
- /
- 2012
- /
- 1598-7604(pISSN)
A Study on the Changes of the Competition Structure of the Japanese Automobile Market and the Korean Enterprises' Strategies of Export to Japan
일본 자동차시장의 경쟁구조 변화와 한국기업의 대일 수출전략에 관한 연구
- Kwon, Young-Wook (Konkuk University, Former KITA) ;
- Nam, Kyung-Doo (Department of International Trade, Konkuk University)
- Received : 2012.08.24
- Accepted : 2012.12.17
- Published : 2012.12.27
Abstract
Korea exported the passenger cars(HS 8703) such as key export item 41billion dollars in 2011. But the Korea's representative enterprises which bound forward in the global markets, have a tough time in the Japanese markets alone, and especially, they hardly sell key items such as automobiles. Japan is the third largest automobile market sold annually 5 millions, despite its long-term depression. At this time of point, analyzing the competition structure of the automobile market and proposing the strategies of the Korean enterprises's export to Japan would be a great academic contribution. This study analyzed the Japanese automobile market by the method of upper enterprises' Concentration Ratio(
한국은 지난해 주력수출품목인 승용차(HS 8703)를 전세계에 409억불 수출하였다. 그러나 인접국인 일본시장에의 수출은 대 전세계 수출규모와 비교한다면 거의 없는 수준이다. 비록 장기간 경기침체 속에 있다하더라도 일본 자동차시장의 신차판매는 연간 500만대 규모의 큰 시장이다. 이러한 관점에서 일본 자동차시장의 경쟁구조를 분석하여, 이에 적합한 한국 자동차기업의 대일 수출전략을 제시하는 것은 의미가 있을 것이다. 본고는 J. S. Bain에 의하여 정립된 상위기업집중율(
Keywords