Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 11
- /
- Pages.673-680
- /
- 2012
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
Understanding the Relationships between Product/Service Innovation and Product/Service Processes: The Moderating Role of Customer and Supplier Network
제품/서비스 혁신과 제품/서비스 프로세스간의 관계에 대한 이해: 고객/공급자 네트워크의 조절효과를 중심으로
- Received : 2012.10.27
- Accepted : 2012.11.20
- Published : 2012.12.31
Abstract
The purpose of this study is to investigate the moderating role of customer and supplier participation in the relationship between new product/service development processes and product/service innovation. The research result shows that the high customer participation plays the moderating role in the relationship between strategy design and product/service innovation. Thus, if customers give ideas in the strategy design process, the probability of new product/service innovation will be increased. The conclusions and implications are discussed.
본 연구의 목적은 제품/서비스 개발 과정에 있어서 공급자와 고객이 언제 어떻게 참여해야 하는가는 실증적으로 규명하는 것이다. 이를 통해 이들을 어떻게 그리고 언제 참여시키는 것이 효과적인지에 대한 함의를 제시할 수 있다. 분석결과 높은 고객 참여는 전략설계와 제품/서비스 혁신간의 관계를 조절하는 것으로 나타났다. 이는 제품 개발 초기에 고객이 참여할 경우 혁신성과를 높일 수 있다는 것을 의미한다. 반대로 평가개선 단계에서 고객의 높은 참여는 제품/서비스 혁신에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이는 평가개선 단계에서는 고객의 아이디어보다는 제품/서비스를 실현할 수 있는 전문지식이 더 요구됨을 나타낸다.
Keywords