DOI QR코드

DOI QR Code

The study of smart-media acceptance model for teachers in special education based on personal innovativeness and social influence

개인의 혁신성과 사회적 영향 관점에서 특수교사들의 스마트미디어 수용에 관한 연구

  • 한동욱 (전주대학교 정보시스템전공) ;
  • 강민채 (중부대학교 초등특수교육과)
  • Received : 2012.10.27
  • Accepted : 2012.11.20
  • Published : 2012.11.30

Abstract

The aim of this study is to test the behavioral acceptance of adopting smart-media for special education teachers on the points of personal innovativeness and social influence with structural equation modeling(SEM). The corelation of factors such as personal innovativeness, social influence, performance expectancy and behavioral intention are significant. The results of SEM analysis show that the direct impact of social influence on performance expectancy and behavioral intention is significant. The indirect impact of social influence toward behavioral intention through performance expectancy is also significant. However, the personal innovativeness is not statistically significant factor affecting performance expectancy and behavioral intention.

본 연구는 특수교사들의 스마트미디어 수용에 영향을 미치는 요인들을 개인의 혁신성과 사회적 영향 두 가지 관점에서 설명하고자 구조방정식 모형을 통해 분석을 수행하였다. 요인들 간의 상관관계를 분석한 결과 개인의 혁신성, 사회적 영향, 성과에 대한 기대, 행위의도와의 상관관계가 있었으며 설정된 요인들 간의 경로분석을 통한 가설 검정 결과, 사회적 영향이 성과에 대한 기대에 영향을 미치는 직접효과 및 행위의도에 미치는 직접효과는 유의한 것으로 나타났다. 또한 사회적 영향은 성과에 대한 기대를 매개요인으로 하여 행위의도에 영향을 미치는 간접효과도 유의한 것으로 나타났다. 그러나 개인의 혁신성은 성과에 대한 기대나 행위의도에 직접적이거나 간접적으로 미치는 영향이 유의하지 않는 것으로 나타났다.

Keywords