International Commerce and Information Review (통상정보연구)
- Volume 14 Issue 3
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- Pages.539-558
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- 2012
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- 1598-7604(pISSN)
The study on the social network service quality of companies in Mobile Environment -focusing on the difference of recognition depending on the level of commitment and loyalty-
모바일 환경에서 기업의 소셜네트워크 서비스 품질에 관한 연구 -몰입 및 충성도에 따른 집단간 인식차이를 중심으로-
- Kim, Sang-Hyuck (Department of Hotel and Tourism Management, Kyun-Ssung University) ;
- Yang, Jae-Hoon (School of Economics, Finance and Logistics, Kyung-Sung University)
- Received : 2012.08.24
- Accepted : 2012.09.16
- Published : 2012.09.27
Abstract
The purpose of this study is examining the differences of mobile SNS's service quality, which consists data quality and system quality, among the groups that are classified by commitment and customer loyalty. For the experimental analysis, the frequency analysis was performed for general characteristics of sample. The variables were selected by factor analysis that also prove the validity of variables. The value of Cronbach's alpha was calculated to check the reliability of variables. In addition, the group was determined by the both hierarchical and hierarchical cluster analysis, then ANOVA was performed to test the hypotheses that there are differences of mobile SNS's service quality, among the groups that are classified by commitment and customer loyalty. The results of this study support that there are differences among the groups toward mobile SNS's service quality and also shows the more commitment and loyalty group is the higher recognition of mobile SNS's service quality. Thus, the companies have to realize that mobile SNS is very important key factor to success in rapidly changing business environment. In conclusion, the companies implement different customized strategy for the different group and develop the contents and the applications to maximize the commitment and loyalty of for the mobile SNS users.
본 연구는 모바일 SNS 사용자들의 몰입 및 충성도에 따라 집단을 구분하고, 각 집단이 인식하는 모바일 SNS의 정보품질과 시스템품질 차이를 측정하는 것이 목적이다. 실증연구를 위해, 먼저 빈도분석을 통해 표본의 특성을 제시하였다. 요인분석과 신뢰도분석을 통해 각 요인을 구분하고 타당성 및 내적일관성에 대해 검정하였다. 또한, 몰입 및 충성도를 바탕으로 계층적 군집분석과 비계층적 군집 분석을 통해 집단을 분류하였다. 분류된 군집별로 모바일 SNS의 품질요인에 대한 차이가 있는지를 규명하기 위해 분산분석을 실시하였다. 분석결과 정보품질과 시스템 품질에 대한 몰입과 충성도의 차이에 따른 집단 간 차이가 있으며, 몰입의 정도와 충성도가 높은 집단일수록 모바일 SNS의 서비스 품질에 대한 인식이 높게 나타나고 있음을 알 수 있었다. 이는 기업은 급변하는 모바일 환경에서 SNS를 통한 제품 및 서비스의 정보제공이 소비자들을 유인할 수 있는 중요 전략이 될 수 있다는 것을 인식해야 하며, 몰입 및 충성도의 정도에 따른 집단별 맞춤화 전략을 시행해야 함을 시사한다. 또한 몰입의 정도가 낮은 집단을 대상으로 모바일 SNS의 사용자들의 몰입의 효과를 극대화 시킬 수 있는 컨텐츠와 어플리케이션을 개발해야 한다.