A Study on Travel Pattern Analysis and Political Application using Transportation Card Data: In Gyeonggi-Do Case

교통카드자료를 이용한 통행패턴분석과 정책활용방안 연구 -경기도를 중심으로-

  • Bin, Miyoung (Department of Transportation Policy, Gyeonggi Research Institute) ;
  • Moon, Juback (Department of Transportation Policy, Gyeonggi Research Institute) ;
  • Joh, Chang-Hyeon (Department of Geography, Kyung Hee University)
  • 빈미영 (경기개발연구원 교통연구부) ;
  • 문주백 (경기개발연구원 교통연구부) ;
  • 조창현 (경희대학교 지리학과)
  • Received : 2012.11.10
  • Accepted : 2012.11.25
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study analyzed the travel pattern with respect to use of public transportation by using transportation card data and presented the measures that can be used in a traffic policy. Transportation card data targeted Gyeonggi-Do area and as a utilization plan, a scenario that when a traffic policy decision maker improves bus stop facilities, the person selects a target site by using several variables that can be obtained from transportation card data was set and analyzed. The analysis result showed that K means cluster analysis which is decision making methodology and CHAID(Chi-squared automatic interaction detection) were used and it can be used usefully in policies in significance level of p <0.01. Also, based on these results, this study presented policy implications to be improved to actually use transportation card data in policies.

본 연구는 교통카드 데이터를 이용하여 대중교통 이용과 관련하여 통행패턴을 분석하였으며 교통정책에 활용할 수 있는 방안을 제시하였다. 교통카드 데이터는 경기도권역을 대상으로 하였고 활용방안으로 교통정책 의사결정자가 버스정류소 시설을 개선할 때 교통카드데이터에서 얻어질 수 있는 여러 변수를 이용하여 대상지를 선정한다는 시나리오를 설정하여 분석하였다. 분석결과, 의사결정방법론인 K평균 군집분석과 CHAID(Chi-squared automatic interaction detection)를 이용하였으며, 유의수준 p<0.01에서 정책에 유용하게 이용될 수 있는 결과를 얻었다. 또한 본 연구에서는 이러한 결과들을 근거로 교통카드데이터를 실제로 정책에 활용되기 위해서 개선되어야 할 정책적 함의를 제시하였다.

Keywords