DOI QR코드

DOI QR Code

Determination of Letter Size of Traffic Sign depending on Driver's Visual Acuity

운전자 시력기준에 의한 도로표지의 글자크기 결정 연구

  • 김상구 (전남대학교 물류교통학전공) ;
  • 정봉조 (한국도로공사 도로교통연구원)
  • Received : 2012.11.28
  • Accepted : 2012.12.06
  • Published : 2012.12.31

Abstract

At present the letter sizes of traffic sign are variously designated as 22 cm through 60 cm, however the basis for determination has not been found so far. Driver's visual acuity for getting a driver licence is required higher than 0.5. In order to interpret the information of traffic signs effectively, the minimum requirement of driver's visual acuity must be applied to determine the letter size of traffic sign. Therefore we reviewed that a driver with visual acuity of 0.5 could read the current letter sizes of traffic sign. In addition, a methodology was developed to determine the letter size of traffic sign satisfied with the driver's visual acuity of 0.5. This study established scenarios that were composed of visual acuity, reaction time, the number of lane and the letter sizes of traffic sign for each scenario were proposed. Current letter size of traffic sign would not be difficult for drivers with minimum visual acuity of 0.5 to recognize the contents or information of traffic signs. The method developed in this research has an advantage that can consider a human factor like driver's visual acuity for the design of traffic signs. There is also a meaning of making a basis for the letter size of traffic sign.

현재 고속도로 도로표지의 글자 세로규격은 22~60cm로서 다양한 크기로 규정되어 있으나 글자 크기에 대한 산정근거를 찾을 수가 없고 운전자가 도로표지 정보를 정확하게 판독할 수 있는지 확인할 수가 없다. 운전면허시험에서 운전자가 갖추어야 할 시력은 0.5이상으로서 도로표지 글자크기도 운전자 최소시력인 0.5를 기준으로 설계되어져야 한다. 따라서, 최소시력 0.5의 운전자가 현행 도로표지 글자를 아무 문제없이 판독할 수 있는 지 검토가 필요하고 도로표지 글자크기를 결정할 수 있는 방법론 연구가 필요하다. 본 연구는 도로표지 글자 크기를 결정하는 방법론에 관한 연구로서 운전자 시각(시력), 제한속도, 행동판단시간, 편도차로수를 고려하여 시나리오를 설정하고 각 시나리오별 도로표지 글자크기를 결정하여 제시하였다. 고속도로 4차로 및 6차로 고속도로에서 행동판단시간 2.0초와 2.5초를 기준으로 시력 0.5인 운전자가 도로표지 글자를 효율적으로 판독하기 위해서는 글자크기 47 ~ 89cm 정도가 필요한 것으로 분석되었다. 고속도로 도로표지의 기존 글자크기는 운전자 최소시력을 기준으로 볼 때 작아서 판독하기가 어려운 것으로 분석되었다. 본 연구에서 개발된 방법론은 운전자 시력을 고려함으로써 도로표지 설계시 인적요인을 고려하였다는 점과 도로표지 글자 크기산정에 대한 근거를 제시하였다는데 그 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 국토해양부, "도로표지규칙", 2008.3.14
  2. 국토해양부, "도로표지 제작.설치 및 관리지침", 2012. 4. 4
  3. 건설교통부, "도로표지 제작.설치 및 관리지침", 1991
  4. 건설교통부, "도로설계편람(I)", 2000
  5. FHWA, Manual on Uniform Traffic Control Devices (Millennium Edition), 2000
  6. Standards Australia, "Australian Standard ROAD SIGNS Specification AS 1743", 1992
  7. AUSTROADS, "Traffic Control Devices", Sydney, 1998.
  8. E. Davies, "Traffic Engineering Practice", 1968
  9. 정봉조, 이기영, 박형진, 김용전, "도로안내표지 문안규격 적정성에 관한 연구", 한국도로공사, 도로교통기술원, 2005
  10. 지우석, 오은정, "고령자 운전 특성에 관한 연구", 경기개발연구원, 2003
  11. 대한민국 국회, 도로교통법 시행령, 대통령령 제24091호, 2012.9.7 일부개정
  12. 건설교통부, "도로표지 제작.설치 및 관리지침", 2006

Cited by

  1. The Relationship of the Information Quantity of Urban Roadside Traffic Signs and Drivers’ Visibility Based on Information Transmission vol.18, pp.20, 2012, https://doi.org/10.3390/ijerph182010976