DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Aesthetic Characteristics of Cindy Sherman's Parody in Contemporary Fashion

현대 패션에 나타난 신디셔먼(Cindy Sherman) 패러디의 미적 특성 연구

  • Park, Hee-Jeong (Dept. of Fashion Design, Hong-ik University) ;
  • Kan, Ho-Sup (Dept. of Textile Art Fashion Design, Hong-ik University)
  • 박희정 (홍익대학교 의상디자인) ;
  • 간호섭 (홍익대학교 섬유미술.패션디자인과)
  • Received : 2011.10.18
  • Accepted : 2012.01.16
  • Published : 2012.02.29

Abstract

Based on the fact that a parody is widely used as one of main methods of creating art, this study focuses on the parodic techniques used by one of the most famous contemporary artists, Cindy Sherman. Her unique techniques, which are shown through parody, provide different aesthetical values to contemporary fashion designs. The purpose of this study is to find out whether or not contemporary fashion designs that use parodies can be presented as creative fashion designs. The study was carried out by analyzing data retrieved from various literatures, dissertations, magazines and the Internet. The period between the late 1990s and 2010 is the time when parodies were widely introduced, this study presents tables, pictures and photographs based on data collected from that period. The result of this study suggests that there are mainly four expressive techniques used to create Cindy Sherman's parodies: female viewed from a male's perspective, pornography and sexual satire, narrative and realistic reproductions, and foreignness and harmony in conflict. This study discovered that based on these four expressive techniques, contemporary fashion can produce the following four results according to their production styles, silhouettes, materials, and colors: the beauty of the retro pinup girl style, the beauty of eroticism and sexual satire, the beauty of history through reinterpretation of the past, and the beauty of compromise through conflict. As described above, this study attempts to seek how techniques of parodies give different aesthetical values whether or not they can become creative fashion design techniques by listing Cindy Sherman's unique expressive techniques in her parodies in relation to contemporary fashion designs.

Keywords

References

  1. 권택영 (1992), 패러디, 패스티쉬 그리고 독창성, 현대시사상, 서울: 고려원, p. 128.
  2. 진경옥 (2001), 패러디를 응용한 현대 패션디자인의 조형성, 경희대학교 대학원 박사학위논문, p. 2.
  3. Margaret A. Rose (1979), Parody/Metafiction, London: croom Helm, p. 18.
  4. 박은주 (1999), 패미니즘 미술의 패러디 양상과 그 전개에 관한 연구, 경상대학교 석사학위 논문, pp. 19-20.
  5. 이수영 (2009), 현대미술 속의 패러디에 대한 연구-사진매체를 중심으로-, 경성대학교 대학원 석사학위논문, p. 16.
  6. 성선희 (2000), 신디셔먼의 사진 매체에 나타난 여성이미지 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문, p. 7.
  7. 자료검색일 2010. 9. 3, http://www.cindysherman.com
  8. 이윤주 (2001), 신디셔먼의 작품사진에 나타난 신체이미지 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 2.
  9. 함지수 (2003), 신디셔먼의 작품세계에 있어서 포스트모더니즘과의 관계, 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문, p. 33.
  10. 김지영 (2006), 퍼포먼스의 표현매체에 관한 연구: 매체별 작가 중심으로, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, p. 43.
  11. 성선희 (2000), 신디셔먼의 사진 매체에 나타난 여성이미지 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문, p.17-18.
  12. Amada Cruz and Elizabeth A. T. Smith (2003), Cindy Sherman Retrospective, New York: Thames & Hudson, p. 10.
  13. 허지숙 (2003), 신디셔먼 작품에 나타난 파편화된 신체이미지 연구, 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문, p. 39.
  14. 이유경 (2003), 신디셔먼의 역사 초상화 연구-패러디를 중심으로-, 계명대학교 대학원 석사학위논문, p. 26.
  15. 윤영, 양숙희 (2009), 신디셔먼의 패션사진의 미학적 가치분석, 복식문화연구, 17(3), p. 84.
  16. 윤영, 양숙희 (2009), 신디셔먼의 패션사진의 미학적 가치분석, 복식문화연구, 17(3), p. 86.
  17. 자료검색일 2010. 9. 7, http://blog.naver.com/shim1224/10029727840
  18. 자료검색일 2010. 9. 7, http://www.vogue.co.uk/fashion/
  19. 자료검색일 2010. 10. 2, http://cafe.naver.com/08011018/67
  20. 한경하, 금기숙 (2010), 장폴 고티에 무용의상의 조형성에 관한 연구, 복식, 60(9), p. 8.
  21. 이수영 (2009), 현대미술 속의 패러디에 대한 연구-사진매체를 중심으로-, 경성대학교 대학원 석사학위논문, p. 20.
  22. 자료검색일, 2010. 11. 22, http://www.style.com
  23. 신하나, 이민선 (2010), 존갈리아노와 마르탱 마르지엘라 패션에 표현된 여성의 몸, 복식, 60(7), p. 24.
  24. Gerda Buxbaum (2005), Icons of Fashion The 20th century, 금기숙 외 역 (2009), 20세기 패션 아이콘, 서울: 미술문화, p. 281.