DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of USC SLIS for Improving Library and Information Science Curriculum in Korea

우리나라 문헌정보학과 교육과정 개선에 관한 연구 - 미국 사우스캐롤라이나대학 문헌정보학 교과과정을 중심으로 -

  • 이승채 (전북대학교 문헌정보학과, 독서문화연구소)
  • Received : 2012.01.16
  • Accepted : 2012.02.23
  • Published : 2012.02.29

Abstract

This study described the Library and Information Science program at USC as compared with those of Korean national universities; and suggested ways to improve them. Data was collected through interviews, literature review, and analysis of the USC SLIS homepage. A number of features in USC SLIS can be implemented in Korea and gain positive results. In the near future, some of the features that can be introduced in Korean universities to strengthen their programs may include: setting distinct objectives for MA and Ph. D programs, constructing the aims and courses of doctoral programs in the direction of improving the research skills of students, and increasing the number of courses on Children and Juvenile. In the long term, students will also benefit from other changes such as adjusting courses to train school librarians and offering double-major tracks for graduate students.

본 연구에서는 USC SLIS의 각종 학위과정을 제시하였고, USC SLIS의 교육과정을 우리나라의 지역거점 국립대학교와 비교하여 분석하였으며, 우리나라에서 개선할 부분에 관하여 논의하였다. USC SLIS 학과장, 일반 교수, 대학원 학생, 직원 등과의 면담, USC SLIS의 홈페이지 분석, 문헌연구 등을 활용하여 데이터를 수집하였다. 본 연구에서 제시된 USC SLIS의 학위 과정 및 교과과정의 특성 가운데 많은 부분을 장단기적으로 우리나라 대학에서 시행할 수 있다고 판단된다. 학부 과정, 석사 과정과 박사 과정에 대한 별도의 교육목적 설정 및 그에 맞는 교육과정의 개편, 교과목별 이수 순서의 설정, 청소년 및 아동 관련 과목의 추가 개설 등이 시행될 수 있을 것이다. 사서교사 양성에 필요한 교과목의 개편, 학부 과정의 교육내용의 개편, 복수학위제 등도 도입을 고려할 수 있다.

Keywords

References

  1. 곽철완. 2007. 미국 주 도서관 서비스의 분석. 한국문헌정보학회지, 41(2): 203-218.(Kwak, Chul-Wan. 2007. "An analysis of the state library services in the United States." Journal of the Korean Society for Library and information Science, 41(2): 203-218.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2007.41.2.203
  2. 교육과학기술부. 2012. "교원양성." [online]. [cited 2012.1.15]. .(inistry of Education, Science and Technology. 2012 "Gyowon yangseong." [online]. [cited 2012.1.15]. .)
  3. 金容成. 1992. 比較圖書館學의 學問的 特性. 人文科學硏究論叢 (明知大學校 附設 人文科學硏究所), 9: 73-89.(Kim, Yong-Sung. 1992. "The characteristics of the comparative librarianship." Inmun Gwagak Yeongu Nonchong (The Institute of Humanities, Myongji University), 9: 73-89.)
  4. 남영준, 허운순. 2005. 주제전문사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정 연구. 한국도서관․정보학회지, 36(3): 39-64.(Nam, Young-Joon, & Heo, Oun-Soon. 2005. "A study on the curriculums of library and information science for subject specialist." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 36(3): 39-64.)
  5. 남태우. 1983. 비교도서관학의 이론. 도서관학보 (중앙대), 4(10): 191-212.(Nam, Tae Woo. 1983. "Bigyo doseogwanhakui ilon." Doseogwan Hakbo (Chung-Ang University), 4(10): 191-212.)
  6. 대학정보공시센터. 2012. [online]. [cited 2012.2.16]. .(igher Education in Korea. 2012. [online]. [cited 2012.2.16]. .)
  7. 도태현. 2006. 공공도서관 서비스 개발을 위한 사례 연구. 한국도서관․정보학회지, 37(3): 131-150.(oh, Tae-Hyeon. 2006. "A case study for public library service development: Focused on public library in USA." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 37(3): 131-150.)
  8. 변우열. 2008. 독서교육 지도자의 자질과 양성 프로그램에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 39(3): 187-212.(Byun, Woo-Yeoul. 2008. "A study of the training program of reading education professionals." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 39(3): 187-212.)
  9. 손정표. 1978. 독서지도방법론. 서울: 학문사.(Sohn, Jung-Pyo. 1978. Reading Guidance. Seoul: Hakmoonsa.)
  10. 손정표. 1999. 독서지도방법론. 서울: 학문사.(Sohn, Jung-Pyo. 1999. Reading Guidance. Seoul: Hakmoonsa.)
  11. 엄영애. 2007. 미국과 영국 정보전문직 교육 현황의 비교 연구. 한국도서관․정보학회지, 38(4): 277-298.(Um, Young Ai. 2007. "A comparative study on the present education for information professionals in the U.S.A. and the U.K." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 38(4): 277-298.)
  12. 이명희. 2005. 독서교육 교과목의 내용 구성에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 18(1): 35.(Lee, Myeong-Hee. 2005. "A study on the content construction of "Reading Education" course in LIS." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 18(1): 35.)
  13. 이지훈. 2000. 사례연구방법. 대전: 대경, 6.(Lee, Ji Hun. 2000. Sarye Yeongu Bangbeob. Daejeon: DaeKyeong, 6.)
  14. 정연경. 2002. 캐나다의 기록학 대학원 교육프로그램에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 33(4): 37-59.(Chung, Yeon-Kyoung. 2002. "A study on the archival graduate programs in the schools of library and information science in English-speaking Canada." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 33(4): 37-59.)
  15. 정연경. 2005. 한국과 미국의 대학원 기록관리학 교과과정에 관한 비교 연구. 한국기록관리학회지, 5(2): 5-25.(Chung, Yeon-Kyoung. 2005. "A comparative study of graduate level archival curriculum in Korea and the United States of America." Journal of Records Management and Archives Society of Korea, 5(2): 5-25.)
  16. 정진수. 2010. 미국의 통합대출서비스 사례 조사 및 분석. 한국비블리아학회지, 21(2): 5-13.(Chung, Jin Soo. 2010. "An analysis of reciprocal borrowing programs in the U.S." Journal of the Korean Biblia Society for Library and information Science, 21(2): 5-13.)
  17. 崔銀珠. 1984. 比較圖書館學의 硏究方法論. 圖書館, 270: 17-34.
  18. Choi, Jae Hwang. 1997. Education for Information Science in the Republic of Korea(South Korea) and the United States: A Comparative Study. Ph.D. diss., The Florida State University.
  19. Feehan, Patricia E. 2010. [cited 2010.12.11]. E-mail communication.
  20. Paris, Marion. 1988. "Thoughts on the case study." Journal of Education for Library and Information Science, 29(fall): 137-139. https://doi.org/10.2307/40323569
  21. Powell, Ronald R. 1995. Basic Research Methods for Librarians. Libraries and Information Science Series. 재인용: 홍현진 역, 문헌정보학의 연구방법론. 서울: 구미무역출판부, 1996, 89-90.
  22. Roughen, Patrick. 2010. [cited 2010.12.23]. E-mail communication.
  23. Sarah, Keeling. 2011. [cited 2011.1.4]. E-mail communication.
  24. U.S. News & World Report. 2011. "Education: Grad schools." [online]. [cited 2011.3.16]. .
  25. U.S. News & World Report. 2012. "Education: Grad schools." [online]. [cited 2012.2.13]. .
  26. University of South Carolina(USC). 2012. "Academic bulletins." [online]. [cited 2012.2.14]. .
  27. USC. 2010. Highlights. "Rankings." [online]. [cited 2012.2.13]. .
  28. USC SLIS. 2012. "Bachelor of science in information science." [online]. [cited 2012.2.13]. .
  29. USC SLIS. 2010. "Course descriptions." [online]. [cited 2010.12.15]. .
  30. USC SLIS. 2012. "A checklist of certification requirements for school library media candidates." [online]. [cited 2012.2.17]. .
  31. USC SLIS. 2012. "Faculty/Staff." [online]. [cited 2012.2.13]. .
  32. USC SLIS. 2012. "Joint program in library & information science and public history." [online]. [cited 2012.2.17]. .
  33. USC SLIS. 2012. "Master of library and information science." [online]. [cited 2012.2.14]. .
  34. University of North Carolina(UNC), School of Information and Library Science. 2012. [online]. [cited 2012.2.13]. .
  35. Syracuse University School of Information Studies. 2012. [online]. [cited 2012.2.13]. .
  36. University of Washington Information School. 2012. [online]. [cited 2012.2.13]. .

Cited by

  1. A Comparative Analysis on Curriculum of iSchools and L-School in North America vol.47, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.295