Abstract
This paper is about proposal of a calculation method and development of an analytical program for predicting crack width and deflection in structural concrete members. The proposed method numerically calculate stresses in steel rebar using a parabola-rectangle stress-strain curve and a modified tension stiffening factor considering the effect of the cover thickness. Based on the study results, a calculation method to predict crack width and deflection in reinforced concrete flexural members is proposed utilizing effective tension area and idealized tension chord as well as effective moment-curvature relationship considering tension stiffening effect. The calculation method was applied to the test specimens available in literatures. The study results showed that the crack width and deflections predicted by the proposed method were closed to the experimentally measured data compared the current design code provisions.
이 논문은 철근콘크리트 구조부재의 사용성능 검증을 위한 균열폭과 처짐을 산정할 수 있는 새로운 계산 방법을 제안하고 이를 자동으로 계산할 수 있는 프로그램을 개발한 것이다. 이를 위하여 콘크리트의 재료특성을 포물-사각형 응력-변형률 곡선으로 반영한 철근응력과 피복두께의 영향을 반영한 인장증강 계수를 이용한 곡률을 계산할 수 있는 수치 모델링을 실시하였다. 이와 함께 균열폭과 처짐을 계산하는데 필요한 인장증강효과와 유효인장단면적은 균열이 발생한 휨부재 단면의 인장영역을 인장 현재로 이상화하여 정의하였다. 그리고 수정된 인장증강 계수를 이용하여 유효곡률을 계산하였다. 제안된 균열폭과 처짐 산정 방법을 이용하여 여러 연구자들이 수행한 실험 자료를 계산한 결과, 현행 설계기준들의 규정보다 실험값을 비교적 정확하게 예측하는 것으로 나타났다.