Abstract
This study was conducted to investigate the relationships between dietary habits and food intake and impulsiveness and aggression in the 6th grade students(boys 53, girls 37, N=100) of the elementary school in Chuncheon area. The main results are as follows. According to the survey on dietary habits and foods intake, the score of "I eat a balanced diet that consists of boiled rice, soup, and more than two side dishes" was the highest as $4.31{\pm}0.96$ while the score of "I watch TV or read a book during having a meal." was the lowest as $3.16{\pm}1.36$. The girls had better score than boys for "I eat slowly." while the boys had better score than girls for "I exercise every day."(p<0.01). Total scores of dietary habits were not significantly different between the sexes. For having fruits, girls($4.28{\pm}0.77$) ate them more frequently than boys did($3.81{\pm}1.02$) but for having soda drinks, boys($2.85{\pm}1.10$) drank more frequently than girls did($2.32{\pm}1.11$) (p<0.05). The total scores of impulsiveness were not significantly different between the sexes(boys $2.60{\pm}0.93$ vs. girls $2.57{\pm}0.99$), but those of aggression were significantly different(p<0.05) between the boys($3.01{\pm}0.79$) and the girls($2.63{\pm}0.78$). The score of total dietary habits had a negative relationship with that of aggression(r=-0279, p<0.01) but not with that of impulsiveness. The frequency of 'having milk and milk products' and all processed foods had positive relationships with the scores of impulsiveness and aggression(p<0.01). Especially, the total score of having processed foods had highly positive relationships with impulsiveness(r=0.656, p<0.01) and aggression(r=0.614, p<0.01). In conclusion, it is very important to have a good dietary habits and to reduce the frequency of having processed foods for children's good personality.
춘천 지역 초등학교 6학년 아동 100명을 대상으로 식습관 및 식품 섭취 실태와 충동성 및 공격성 정도를 조사하였고, 결과는 다음과 같다. 식습관 문항 중 "밥과 국, 반찬이 2가지 이상 갖춰진 균형잡힌 식사를 한다"가 $4.31{\pm}0.96$점으로 가장 높은 점수를 보였고, "식사를 하면서 TV를 보거나 책을 읽는다." $3.16{\pm}1.36$점으로 가장 낮은 점수를 보였다. 성별에 따른 차이를 보면 "음식을 천천히 먹는다."의 경우 남학생 보다 여학생이 좋은 식습관을 갖고 있는 것으로 분석되었고(p<0.01), "매일 운동을 한다."에서는 여학생보다 남학생이 좋은 식습관을 갖고 있는 것으로 분석되었으나(p<0.01) 전체 식습관 점수는 성별에 따른 유의한 차이가 없었다. 식품 섭취 실태를 보면 과일류의 경우 남학생($3.81{\pm}1.02$점) 보다 여학생($4.28{\pm}0.77$점)의 섭취 빈도가 유의하게 높았고 (p<0.05), 탄산음료의 경우에는 남학생($2.85{\pm}1.10$점)이 여학생($2.32{\pm}1.11$점) 보다 유의하게 섭취 빈도가 높은 것으로 분석되었다(p<0.05). 대상 학생들의 충동성 점수는 전체 평균 $2.59{\pm}0.95$점, 남학생과 여학생은 각각 $2.60{\pm}0.93$점과 $2.57{\pm}0.99$점으로 성별에 따른 유의한 차이가 없었던 반면, 공격성 점수는 전체 평균 $2.83{\pm}0.81$점이었고, 남학생 $3.01{\pm}0.79$점, 여학생 $2.63{\pm}0.78$점으로 남학생의 공격성 점수가 유의하게 높았다(p<0.05). 식습관 평균 점수는 충동성에서는 유의한 상관관계가 없었지만 공격성에서는 유의한 음의 상관관계가 있었다(r=-0.279, p<0.01). 식품 섭취 실태와의 관계에서는 자연식품으로 분류된 우유 및 유제품 섭취와 모든 가공식품의 섭취 빈도가 충동성 및 공격성과 유의한 양의 상관관계가 있었다(p<0.01). 특히 전체 가공식품의 섭취 빈도는 충동성(r=0.656, p<0.01) 및 공격성(r=0.614, p<0.01)과 유의한 양의 상관관계를 보였다. 결론적으로 올바른 식습관을 갖고 가공식품의 섭취 빈도를 낮추는 것은 아동의 성격 형성 및 인성 발달과 유의한 관계가 있는 것으로 분석되었다.