Impact of Corporate Social Responsibility on Organizational Trust and Organizational Commitment in Private Security Companies

시큐리티 기업의 사회적 책임이 조직신뢰 및 조직몰입에 미치는 영향

  • 김일곤 (대구과학대학교 경호무도과) ;
  • 배두열 (대구과학대학교 경호무도과)
  • Received : 2012.10.08
  • Accepted : 2012.10.29
  • Published : 2012.10.31

Abstract

The findings of the study were as follows: First, as a result of analyzing the relationship of the demographic characteristics of the subjects to their awareness of corporate social responsibility, organizational trust and organizational performance, there were differences in awareness of corporate social responsibility according to the form of employment, academic credential and marital status. As for awareness of legal/ethical responsibility by the form of employment, the regular workers put more emphasis on that than the irregular workers. Second, as a result of analyzing the relationship of the corporate social responsibility of the private security companies to organizational performance, namely organizational commitment and organizational citizenship behavior, the two factors were found to affect each other.

본 연구는 시큐리티기업의 사회적책임과 조직신뢰 및 조직몰입간의 관계에 대한 고찰을 실시하였다. 결과는 다음과 같이 도출하였다. 첫째, 시큐리티기업의 사회적 책임과 조직신뢰의 관계에 대해 가설검증을 한 결과 법적 윤리적 책임, 자선적 책임이 조직신뢰에 정의(+) 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 부분채택 되었다. 둘째, 시큐리티 기업의 사회적 책임과 조직몰입의 관계에 대한 가설검증 결과 에 대해 분석한 결과 법적 윤리적 책임, 자선적 책임에서 조직몰입에 정의(+) 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 부분채택 되었다. 결과적으로 법적 윤리적 책임, 자선적 책임이 종사자들부터의 조직몰입을 이끌어 내는 결정적 설명변수임을 시사하는 것이라 할 수 있다. 따라서 기업의 법령 준수, 윤리적 행위, 자선적 활동은 종사자로부터 조직의 목표를 달성하기 위해 필요한 조직몰입을 크게 이끌어낼 수 있는 중요한 요인이므로 지속적인 관심과 실천이 필요하다고 할 수 있다.

Keywords

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