대한수학교육학회지:수학교육학연구 (Journal of Educational Research in Mathematics)
- 제22권4호
- /
- Pages.581-602
- /
- 2012
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
한국형 수학교사 전문성 개발 체제(PDS) 모델 구축을 위한 기초 연구
A Preliminary Study on Designing PDS Model for Korean Mathematics Teachers
- 이경화 (서울대학교) ;
- 나귀수 (청주교육대학교) ;
- 권나영 (인하대학교) ;
- 김동원 (한국과학창의재단) ;
- 이환철 (한국과학창의재단) ;
- 이동환 (한국교육과정평가원) ;
- 고은성 (순천향대학교) ;
- 박민선 (서울대학교 대학원) ;
- 박미미 (서울대학교 대학원) ;
- 이은정 (서울대학교 대학원) ;
- 조진우 (서울대학교 대학원) ;
- 박진형 (서울대학교 대학원)
- Lee, Kyeong Hwa (Seoul National University) ;
- Na, Gwi Soo (Cheongju National University of Education) ;
- Kwon, Na Young (Inha University) ;
- Kim, Dongwon (Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity) ;
- Lee, Hwan Chul (Korea Foundation for the Advancement of Science & Creativity) ;
- Lee, Dong Hwan (Korea Institute for Curriculum and Evaluation) ;
- Ko, Eun Sung (Soonchunhyang University) ;
- Park, Min Sun (Graduate School of Seoul National University) ;
- Park, Mimi (Graduate School of Seoul National University) ;
- Lee, Eun Jung (Graduate School of Seoul National University) ;
- Cho, Jin Woo (Graduate School of Seoul National University) ;
- Park, Jin Hyeong (Graduate School of Seoul National University)
- 투고 : 2012.10.02
- 심사 : 2012.11.13
- 발행 : 2012.11.30
초록
수학교사들의 전문성 개발을 위해 우리나라 상황에 적합하면서 수학교사들이 필요로 하는 연수 프로그램을 제공하는 PDS를 구축할 필요가 있다. 본 연구는 이에 대한 기초 연구로서, 한국형 수학교사 PDS 모델 구축을 위해 선행연구를 바탕으로 모델을 구성하는 요소를 파악하고, 이에 대해 교사, 연수원 교육전문직, 국외 교육전문가에게 수정 및 보완을 위한 자문을 구하여 모델 시안을 도출하였다. 최종 모델은 생애주기, 프로그램 유형, 참여주체라는 세 개의 성분으로 구성되었다. 이와 함께 한국형 수학교사 PDS 모델에 따른 생애주기별 전문성 개발 주제를 제시하였다.
For developing mathematics teachers' professionalism, it is necessary to construct PDS to provide training programs which are appropriate for Korean context and needed by mathematics teachers. This study is a preliminary study for constructing PDS and aims to design PDS model for Korean mathematics teachers. Firstly, components of model were elicited by theoretical review. Secondary, focus group discussion with 8 teachers and individual interview with 1 educational profession and 3 foreign mathematics education researchers were conducted. Finally, by reflecting FGD and interview results, the final version of PDS model was designed. The final model is constructed by 3 components, which are life cycle, program types, and participants. In addition, professional development topics for each life cycle according to PDS model are presented.
키워드