TIMSS 결과에 나타난 우리나라 교실내 수학 교육의 변화 추이 분석

Analysis of Trends of Mathematics Education in Korean Classes Based on TIMSS

  • Kim, Sun Hee (Department of Mathematics Education, Silla University) ;
  • Kim, Soojin (Korea Institute for Curriculum and Evaluation)
  • 투고 : 2012.10.12
  • 심사 : 2012.11.20
  • 발행 : 2012.11.30

초록

본 연구는 1995년부터 2007년에 이르기까지 4회에 걸친 TIMSS의 학교장과 수학 교사 설문 결과를 분석하여 우리나라 수학 교실 내에서의 수학교육의 변화를 수학 교수 학습 방법, 평가, 교사의 전문성 측면에서 살펴보았다. 교수 학습 방법에서는 수준별 수업이 최근 많이 실시되고 있으며, 교사보다 학생 중심의 활동 비중이 수업에서 늘어났고, 숙제 빈도는 늘었으나 소요 시간은 많지 않으며 숙제는 여러 가지 방법으로 수학 수업과 연계되도록 활용되고 있음이 나타났다. 수학 평가 문항은 객관식이 많이 활용되고 있고 다양한 방법의 평가가 점차 많이 활용되고 있었다. 수학 교사의 전문성 측면에서, 교사들은 고령화되고 있으며 수학과 수학교육 전공자가 늘었고 수학을 가르칠 준비에 자신감이 많지 않았다. 그러나 수학 교사들은 동료와 다양하게 상호작용을 하는 경향이 있었고 연수 참가 비율은 연수 내용에 따라 증감이 있었다.

This study researched the trends of mathematics education in Korean mathematics class in the aspects of teaching and learning method, assessment and teachers' competency based on TIMSS 1995, 1999, 2003 and 2007. For the mathematics teaching and learning method, the differentiated instruction rate is higher. The activities focused on students not teacher are more, and frequencies of homework are higher but time spent for homework is less than the past. Especially, mathematics teachers link homeworks to instructions. And mathematics teachers uses more multiple choice items and more various assessment methods than the past. The average age of mathematics teachers tends to become older since 1995. The major of mathematics teacher are primarily mathematics and mathematics education. Korean mathematics teachers have less self-esteem for teaching mathematics contents and have more various interactions with peers. The rate of participating in-service training is more or less according to training contents.

키워드

참고문헌

  1. 김경년, 학교수업 및 자기학습과 대비한 사교육의 수학성적 향상 효과성 인식에 대한 종단적 고찰 교육학연구 48(4), pp. 135-166, 2010.
  2. 김경희, 김수진, 김남희, 박선용, 김지영, 박효희, 정송, 수학�과학 성취도 추이변화 국제비교 연구 -TIMSS 2007 결과 보고서-, 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2008-3-3, 2008.
  3. 박경미, 김현철, 김영화, 신혜숙, 전현욱, 최수일, 김성여, 강은주, 김동원, 이동환, 2011년 우리나 라의 수학교육 현안 조사연구, 한국과학창의재단 정책연구 11-9, 2011.
  4. 박선화, 문광호, 학교 교육 경쟁력 강화를 위한 교육과정 실행 방안 연구 - 수학과, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2009-4-1, 2009.
  5. 성경희, 정구향, 강대현, 최승현, 곽영순, 최진황, 제7차 교육과정의 현장 운영 실태 분석 (I) - 초등학교 국어, 사회, 수학, 과학, 영어 교과를 중심으로 -, 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2003- 3- 3, 2003.
  6. 이환철, 장미숙, 수학교육 관련 교사 연수 현황 분석을 통한 정책 방안 모색, 한국학교수학회 논문집, 15(1), pp. 171-182, 2012.
  7. 정상권, 이경화, 유연주, 신보미, 김구연, 2011년 과정 중심의 수학교과 평가방안 연구, 한국과학창의재단 정책연구 12-1, 2012.
  8. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Ruddock, G. J., O'Sullivan, C. Y., Arora, A. & Erberber, E., TIMSS 2007 Assessment Framework, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, 2005
  9. National Council of Teachers of Mathematics, 수학 수업의 현재와 미래 (류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 역). 서울 : 경문사, 2011. (원저 Mathematics teaching today: Improving practice, improving student learning. 2007 출판)