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The ECM Score Index for Franchise Performance Analysis : Availability of Franchise Contract Management Leverage

전사적 계약관리(ECM) 지표를 활용한 프랜차이즈 기업 성과분석: 프랜차이즈 계약관리 레버리지의 유용성

  • Received : 2012.04.25
  • Accepted : 2012.06.15
  • Published : 2012.06.10

Abstract

The studies of franchise companies are underway with the development of the franchise industry. Franchisor performance, franchisee performance, and relationship characteristics on performance, financial performance, non-financial performance, including research on the topic or purpose of the franchise performance and related discussions from a variety of perspectives have been proposed. Presented so comprehensive a discussion regarding the existing performance of the franchise and qualitative aspects such as satisfaction, long-term orientation to emphasize the limits. Therefore, this study was conducted by the franchise company's performance than the need to be clearly presented. Propose a quantifiable and quantified to reflect the characteristics of the franchise quantitative performance indicators. Franchise contract management systematically analyze the status of the enterprise contract management(ECM) and proposed contract management, leverage as an indicator for a more quantitative analysis. Contract management leverage is the franchise as an indicator of the merchant and the growth of the contract showing any significant changes in the coming changes in the Franchisee's sales growth target analysis results, notable implications could be found. This study are new methodology for the practical dimensions of performance of franchise companies.

프랜차이즈 산업의 발전과 더불어 프랜차이즈 기업과 관련한 다양한 연구들이 진행되고 있다. 그 중 프랜차이즈 성과와 관련된 논의들은 가맹본부 성과, 가맹점 성과, 관계특성에 대한 성과, 재무적 성과, 비재무적 성과 등 연구의 주제나 목적에 따라 다양한 관점에서 제시되어 왔다. 그러나 기존의 프랜차이즈 성과와 관련된 논의들이 너무 포괄적으로 제시되거나 만족, 장기지향성 등 정성적인 측면만을 강조하는 한계를 안고 있다. 따라서 본 연구는 프랜차이즈 기업의 성과를 보다 명확하게 제시할 필요성에 의해 진행하게 되었다. 즉, 프랜차이즈 기업의 특성을 반영한 계량화되고 수치화된 정량적인 성과지표를 제시하고자 한 것이다. 이를 위해 프랜차이즈 기업의 계약관리 실태를 체계적으로 분석 정리하고 이를 전사적 계약관리(ECM)지표로 제시하였으며, 보다 정량적인 분석을 위해 계약관리 레버리지를 제안하였다. 계약관리 레버리지는 가맹점과의 계약증가율이 가맹본부의 매출액증가율의 변화에 어떠한 유의적인 변화를 가져오는가를 보여주는 지표로서 프랜차이즈 기업을 대상으로 분석한 결과, 주목할 만한 시사점을 발견할 수 있었다. 따라서 본 연구는 프랜차이즈 기업의 성과를 매출액이나 가맹점증가율, 만족 또는 재계약의도라는 일면적 측면에서 제시되던 관점에서 보다 종합적이고 입체적인 차원에서 계량화된 분석 틀을 제공함으로써 프랜차이즈 기업 성과연구와 실무적인 차원의 기업 성과관리에 새로운 방법론을 제시하였다는데, 그 목적과 의의가 있다.

Keywords