Abstract
As the representative of the convergence of broadcasting and communication, the data service was expected to be a new profit source of the related industries. The data service, however, has not satisfied the expectation due to the short of killer services that make it popular with the viewers. According to the several survey reports, a lot of viewers do internet-searching using the key-words related to the TV program they are watching and, with the faith in the survey results, several trials has been performed to port established PC-based searching systems onto TV-set only to fail to get popularity among viewers. The failures are mainly caused that they did not sufficiently consider the viewers' modality that viewers seriously want not to be obstructed by anything when they are absorbed in a program. This paper proposes an MHP-based searching data service designed to minimally interrupt the viewers watching a TV program and to be synchronized with a TV program by using the searching key-words relative to it, the content of which changes as time goes on.
디지털방송의 데이터 서비스는 방송 통신 융합 서비스의 총아로 초기에 관련 산업계의 새로운 수익모델 창출의 기대를 받아왔지만 현재까지 대중적 인지도를 높일 킬러 서비스의 부재로 그 기대에 부응하지 못하고 있다. 검색 엔진들이 발전함에 따라 현대인들의 지적 호기심을 충족시키는 가장 일반화된 활동으로 자리매김을 하고 있는 인터넷 검색 활동은 방송프로그램 시청 중에도 활발히 발생한다는 점을 고려할 때 시청자들 사이에 대중적인 데이터 서비스로 발전할 수 있다. 이에 따라 본 논문은 시청자들의 시청 행태에 적합한 데이터 서비스의 조건을 만족하고 방송프로그램의 내용을 기반으로 검색 활동을 수행할 수 있는 MHP 기반의 검색 데이터 서비스를 제안한다. 본 검색 데이터 서비스는 검색 키워드 생성 단계와 검색 수행 단계를 나눔으로써 시청자들의 방송프로그램 시청을 최대한 저해하지 않도록 기획되었으며 방송프로그램의 시간구간 별 내용을 기반으로 검색 키워드들을 생성하도록 하여 방송프로그램과의 연동성을 최대화 하였다.