DOI QR코드

DOI QR Code

The Intercommunication Process of Interactive Media Art and Merleau-Ponty's corporeity phenomenology

인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 과정과 메를로 퐁티의 몸 현상학

  • Received : 2012.11.01
  • Accepted : 2012.12.10
  • Published : 2012.12.31

Abstract

Interactive Media Art has been developed a lot in digital age. Especially, the audience try to make interactions by accessing the world of art as one of main interacting figures, while they used to be totally separated from the art in traditional art. Also, it is one of exclusive features distinguished from the other art genres. In this thesis, the intercommunication process of interactive media art is classified and compared with Merleau-Ponty's corporeity phenomenology theories. Merleau-Ponty's corporeity phenomenology insists integrated perception through body against the western intelligence philosophy focusing on binomial reasons. Merleau-Ponty's corporeity phenomenology, which suggested the new perception way towards the art, is analyzed in this thesis by comparing it with detailed factors of Intercommunication process of Interactive Media Art. The Intercommunication process of Media Art is classified into , , , , . Additionally, they are studied and compared with the concept of , , , , out of Ponty's corporeity phenomenology theories. Therefore, it is concluded clearly that corporeity, synesthesia, poly sensation and spaciality drawn from Intercommunication process of Media Art have something in common with Ponty's corporeity phenomenology theories rather than the other art genre or minimalism art styles. Furthermore, a new direction of study upon modern Interactive Media Art is suggested.

디지털 시대의 도래는 상호작용 미디어 아트의 비약적인 발전을 야기시켰다. 특히 관객이 작품과 분리된 대상으로 존재하던 전통 미술의 형식에서, 관객이 직접 작품 내에 접속하여 상호작용하고, 그 세계 내 일부, 주체로 활동하게 됨은 타 미술장르와 구별되는 그것만의 독자적인 특성이다. 본 연구의 목적은 인터랙티브 미디어 아트의 상호작용 과정들을 분류화 하여, 메를로 퐁티의 몸 현상학 이론들과 비교하고 그 의미를 고찰함에 있다. 메를로 퐁티의 몸 현상학은 대상/세계, 의식/정신, 주/객 등 이항대립적 사유가 만연하던 서구 지성사를 몸을 통한 통합적 인식을 주장하며 그 한계를 뛰어 넘고자 하였다. 이와 같은 세계와 주체의 새 시각을 견지한 메를로 퐁티의 몸 현상학 이론을 미디어 아트의 상호소통 과정의 세부 요인들과 비교하려는 것이다. 이를 위해, 미디어 아트의 상호작용 과정을 <작품 구성, 감상의 주요 요인인 관객의 신체>, <작품 감상방법의 현존적 체득>, <정해진 프로그램 내의 유영>, <통합되는 감각>, <가상세계 내에서 활동>으로 세분화하고, 이를 메를로 퐁티의 몸 현상학 이론 중 <몸틀>, <습관의 획득>, <몸의 구조화>, <지평의 종합>, <세계-에로-존재> 개념들과 비교하여 상호 유사점 및 의미를 탐색하였다. 그 결과 미디어 아트의 상호작용 과정에서 도출되는 신체성, 공감각성, 다중감각, 공간성 등은, 타 미술장르 및 미니멀리즘 미술양식보다 더욱 메를로 퐁티의 몸 현상학 이론들과 일맥상통함을 명료하고 세세하게 밝힐 수 있었고, 이를 통해 현대 상호작용 미디어 아트의 연구에 대한 새로운 방향을 제시할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 조광제, 몸의 세계, 세계의 몸, 이학사, 2004.
  2. 성재형, 메를로 퐁티의 '몸의 현상학'에 대한 무용의 신체관 연구, 한국체육철학회지, 제17권3호(2009), pp.163-180.
  3. 조성배, 메를로 퐁티의 현상학적 시각을 중심으로 한 인터페이스 디자인, 기초조형학연구, Vol.10 No.3(2009, 6), pp.471-483.
  4. 백상우, "메를로 퐁티의 신체지각 개념을 통한 디지털 공간 연구", 국민대학교 석사학위논문(2009).
  5. 송은주, "뉴미디어 아트에서 매체역할의 변화에 관한 연구", 이화여자대학교 박사학위논문(2011).
  6. 신혜영, "메를로 퐁티의 지각이론과 회화론 연구", 서울대학교 석사학위논문(2004).
  7. Brant, Gary, The phenomenology of Merleau-Ponty: A search for the limits of consciousness, Ohio University Press, 1973.
  8. Ponty, M. Merleau, Le visible et l'invisible, Gallimard, 1960.
  9. Ponty, M. Merleau, Phenomenologie de la perception, Gallimard, 1945.
  10. Daum, www.daum.net, 검색어: 김해수채화협회 창립전.
  11. Daum, www.daum.net, 검색어: 마이클 모리스, 요시코 사토.
  12. Yahoo, www.yahoo.com, 검색어: Richard Serra.
  13. Youtube, www.youtube.com, 검색어: Christa Sommerer & Laurent Mignonneau, Sistemes Vius.
  14. Youtube, www.youtube.com, 검색어: Julius Popp, bitfall.
  15. Youtube, www.youtube.com, 검색어: Rafael Lozano-Hemmer, body movies.
  16. Youtube, www.youtube.com, 검색어: Scott Snibbe, cause and effect.
  17. Youtube, www.youtube.com, 검색어: Scott Snibbe, shy.
  18. Youtube, www.youtube.com, 검색어: Scott Snibbe, boundary functions.
  19. Wikipedia, ko.wikipedia.org/wiki, 검색어: 경험론.