DOI QR코드

DOI QR Code

비선형 구조 해석과 공력 해석의 효율적인 연계 알고리즘에 대한 연구

An efficient method for fluid/structure interaction analysis considering nonlinear structural behavior

  • 김의영 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 장성민 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 이동호 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 조맹효 (서울대학교 기계항공공학부)
  • 투고 : 2012.08.29
  • 심사 : 2012.10.31
  • 발행 : 2012.11.01

초록

비행체 구조는 공기력에 의해 변형이 발생하고 이 구조의 변형은 다시 공기력의 변화를 유발하므로 비행체 구조 시스템의 고정밀 설계를 위해서는 공력/구조 연계 해석이 필요하다. 그러나 발생하는 변형이 비선형 구조 해석을 요구할 정도로 큰 경우, 선형 시스템에서와 같이 공력 해석과 구조 해석을 순차적으로 반복하는 연계 해석 기법은 바람직하지 않다. 구조적 변형에 따라 변하는 공기력을 충분히 고려하지 못하며, 소요 시간 또한 크기 때문이다. 본 연구는 공력장 내부의 비선형 구조의 거동을 보다 효율적으로 예측할 수 있는 공력/구조 연계 해석 기법을 다룬다. 즉, 비선형 구조 해석 단계 도중에 주기적으로 공력 해석을 통한 외력 업데이트를 수행하는 알고리즘을 제안한다. 또한 고세장비의 유연날개를 가지는 글로벌 호크 모델을 사용하여 여러 가지 기법의 비선형 공력/구조 연계 해석의 결과를 비교하였다.

Fluid/structure interaction (FSI) analysis is necessary to predict the response of a system in which aerodynamic pressure causes deformation of the structure, and vice versa. In dealing with a nonlinear behavior of the structure, however, a simple iterative algorithm of aerodynamic analysis with structural analysis yields no accurate results since aerodynamic pressure need to be changed in accordance with the deformation of structures. In this study, we explore an efficient and accurate method for integrating FSI analysis into structural nonlinear systems. During the course of nonlinear structural analysis, loading conditions are periodically updated by aerodynamic analysis. The accuracy and efficiency of the method is demonstrated with a high-aspect-ratio flexible wing of Global Hawk.

키워드

참고문헌

  1. Tang, D. and Dowell, E. H., "Experimental and theoretical study on aeroelastic response of high-aspect-ratio wings", AIAA Journal, Vol. 39, No. 8. 2001.
  2. Lohner, R., Yang, C., Cebral, J, Baum, J. D., Luo, H., Pelessone, D. and Charman, C., "Fluid-structure-thermal interaction using a loose coupling algorithm and adaptive unstructured grids", AIAA1998-2419.
  3. Dowell, E. H. and Hall, K. C., "Modeling of Fluid-Structure Interaction", Annu. Rev. Fluid Mech., Vol. 33, 2001, pp.445-490. https://doi.org/10.1146/annurev.fluid.33.1.445
  4. Kamakoti, R. and Shyy, W., "Fluidstructure interaction for aeroelastic applications", Progress in Aerospace Sciences, Vol. 40, 2004, pp.535-558. https://doi.org/10.1016/j.paerosci.2005.01.001
  5. Vierendeels, J., Lanoye, L., Degroote, J. and Verdonck, P., "Implicit coupling of partitioned fluid-structure interaction problems with reduced order models", Computers and Structures, Vol. 85, 2007, pp.970-976. https://doi.org/10.1016/j.compstruc.2006.11.006
  6. Degroote, J., Bathe, K. and Vierendeels, J., "Performance of a new partitioned procedure versus a monolithic procedure in fluidstructure interaction", Computers and Structures, Vol. 87, 2009, pp.793-801. https://doi.org/10.1016/j.compstruc.2008.11.013
  7. Cai, J., Liu, F., Tsai, H. M. and Wong, A. S. F., "Static aero-elastic computation with a coupled CFD and CSD method", AIAA 2000-0717.
  8. Huixue, D., Zhichun, Y. and Yi, Li., "Accelerated loosely-coupled CFD/CSD method for nonlinear static aeroelasticity analysis", Aerospace Science and Technology, Vol. 14, 2010, pp.250-258. https://doi.org/10.1016/j.ast.2010.01.004
  9. Choi, D., Jun, S., Kim, B. K., Park, S., Cho, M., Lee, D. H., Lee, K. T. and Jun, S. M., "Static Aeroelastic Analysis for Aircraft Wings using CFD/CST Coupling Methodology", Journal of Korea Society for Aeronautical and Space Sciences, Vol. 35, No. 4, 2007, pp.287-294. https://doi.org/10.5139/JKSAS.2007.35.4.287
  10. Jun, S., Park, K. H., Kang, H. M., Lee, D. H. and Cho, M., "Reduced order model of three-dimensional Euler equations using proper orthogonal decomposition basis", Journal of Mechanical Science and Technology, Vol. 24, No. 2, 2010, pp. 601-608. https://doi.org/10.1007/s12206-010-0106-0
  11. Kim, B. K., Jun, S., Jeon, Y. H, Kim, J. H. and Lee, D. H., "Efficiency of dynamic mesh in static aeroelastic analysis and design oprimization problem", Journal of the Korea Society for Aeronautical and Space Science, Vol. 32, No. 2, 2007, pp.87-93.