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Analysis of Transmission Delay and Fault Recovery Performance with EtherCAT for In-Vehicle Network

차량내 통신을 위한 EtherCAT 네트워크의 전송지연 및 고장복구 특성 분석

  • 김동길 (경북대학교 IT대학 전자공학부 고신뢰성 임베디드 제어 연구실) ;
  • 조영현 (LG전자 CTO 부분) ;
  • 이동익 (경북대학교 IT대학 전자공학부 고신뢰성 임베디드 제어 연구실)
  • Received : 2012.05.14
  • Accepted : 2012.10.29
  • Published : 2012.11.30

Abstract

Thanks to progressive development of IT technology, the number of intelligent devices communicating each other through an In-Vehicle Network(IVN) has been steadily increasing. It is expected that the required network bandwidth and network nodes for vehicle control in 2015 will be increased by two times and one and half times as compared to in 2010, respectively. As a result, many researchers in automotive industry has showed a significant interest on industrial Ethernets, such as EtherCAT and TTEthernet. This paper addresses an analysis on transmission delay and fault recovery performance with an EtherCAT network which is being considered as an IVN. A mathematical model based on the analysis is verified through a set of experiments using an experimental network setup.

IT기술의 발전에 힘입어 지능형 센서 및 지능형 액추에이터 채택이 증가하면서 차량내 통신 네트워크를 통한 데이터 전송은 꾸준한 증가 추세를 보이고 있다. 2015년에는 차량내 통신 네트워크를 통한 전송 데이터량이 2010년 대비 2배 이상 증가하며, 차량제어에 필요한 네트워크 노드 수는 2010년 대비 1.5배 이상 증가할 것으로 전망된다. 이와 같이 차량내 데이터량의 증가가 예상됨에 따라 최근 자동차 산업계에서는 차량용 통신 네트워크로서 EtherCAT, TTEthernet 등 산업용 Ethernet에 대한 관심이 증대되고 있다. 본 논문에서는 차량내 데이터 전송을 위한 산업용 Ethernet으로 주목받고 있는 EtherCAT의 전송지연 특성과 고장복구 특성을 분석할 수 있는 모델을 제안한다. 실험용 EtherCAT 네트워크를 구성하여 제안한 모델의 정확성을 검증하였다.

Keywords

References

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