Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society (한국산학기술학회논문지)
- Volume 13 Issue 11
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- Pages.5076-5082
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- 2012
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- 1975-4701(pISSN)
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- 2288-4688(eISSN)
DOI QR Code
An exemplary teacher in a Confucian scholar
유가(儒家)의 교사(敎師) "상(像)"
- Park, Sung-Il (Dept. of Education technology, Hunan Normal University) ;
- Cheong, Donguk (Dept. of Education, Korea National University of Education) ;
- Kim, Young-Tae (Dept. of Education, Wonkwang University) ;
- Park, Jung-Hwan (Dept of Education, JeJu National University)
- Received : 2012.10.04
- Accepted : 2012.11.08
- Published : 2012.11.30
Abstract
This study aims at re-considering an exemplary teacher in Confucian scholar tradition at the present time of education where teacher's authority gathers dust, the relationship between a teacher and a student is getting hard-hearted and the discussion on the role of a teacher and expertise does not reach an agreement. For this, the article discussed it by dividing an exemplary teacher into a conception of authority, benevolence and example. In view from a Confucian scholar's standpoint, this article found that teacher's authority is rational authority, and it is a product of social institution and social role of a teacher. Moreover, more important finding was that reconciliation is highlighted rather than authority. In a Confucian scholar, it is focused on love and benevolence between a teacher and a student by having humanity as the foundation and courtesy as ways and means. Also a Confucian scholar has demanded a good moral character and professional qualifications of a teacher. This study concludes that teacher's authority is made by teacher's professionalism, social roles and spirit of benevolence; also it has been making a conception of a teacher in Confucian scholar tradition. This study suggests that it needs to re-think about the values and meaning of Asian tradition in our educational settings in which western culture and values is influencing Asian societies too much.
본 연구는 교사의 권위가 약화되고, 교사와 학생의 관계가 각박해지고, 교사의 역할과 전문성 문제에서 논의가 엇갈리고 있는 우리 교육의 현 시점에서, 유가(儒家)전통의 교사상을 재 고찰해보는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 교사상을 권위상(權威像), 인애상(仁愛像), 사범상(師範像)으로 나누어 논의하였다. 유가의 전통에서 교사의 권위는 이성적 권위이며, 사회적 제도와 교사의 사회적 역할의 산물이고, 더 중요한 것은 권위보다는 화해를 강조하고 있었다. 유가전통에서는 인(仁)을 근본으로, 예(禮)를 그 방식과 수단으로, 교사와 학생간의 사랑과 정을 중시하고 있었다. 또 유가에서는 인간의 모범으로서, 교사의 양호한 도덕품성과 전문적 자질을 요구하고 있었다. 교사의 전문성과, 사회적 역할 그리고 인애(仁愛)의 정신이 교사의 권위를 형성하였고, 또 전체적인 유가 전통의 아름다운 교사상을 형성해왔던 것으로 보인다. 따라서 본고는 서양의 문화와 가치관의 영향을 많이 받고 있는 동양 사회의 현실에서, 우리의 교육현장에서 다시금 동양전통의 가치관과 그 의미를 재 사고해 볼 것을 권고하고 있다.
Keywords