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Analysis of Construction Management Market Using System Thinking

시스템 사고를 이용한 건설사업관리 시장 영향요인 분석

  • 김윤우 (한국전력공사, 국립한밭대학교 산업대학원) ;
  • 박희성 (국립한밭대학교 토목공학과)
  • Received : 2011.02.10
  • Accepted : 2011.07.08
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The necessity of professional construction management has been increased as a construction project is getting larger, more complex and specialized. Thus, the CM market has steadily expanded since 1996 in Korea. Despite the external expanding of the CM market, experts claim that domestic CM regulations and infrastructures should be revised. Therefore, this paper developed a causal map which consists of elements vitalizing CM market. Then, the simulation model using NUMBER (Normalized Unit Modeling by Elementary Relationships) to predict the size of the CM market is established. As a result, in the case of more regulation related CM, the quantity of CM projects could not reach of construction supervision until 2020. This paper can be used as a baseline providing a prospection of the change of CM market according to causal relation between the improvement as well as the base of revitalization research of CM market based on non-institutional factors change.

건설프로젝트가 대형화 복잡화 전문화 되어감에 따라 전문적인 사업관리의 필요성이 증가하고 있다. 따라서 1996년 이후 국내 CM시장이 점진적으로 확대되고 있다. 이러한 CM시장의 증가세에도 불구하고, 국내 전문가들은 CM 제도와 기반이 부족함을 지적하고 있는 실정이다. 따라서 본 논문은 CM시장 활성화를 위한 인과지도를 제시하였다. 그리고 기초관계 균등단위 모델링을 이용하여 CM 시장 규모를 예측하기 위한 시뮬레이션을 수행하였다. 그 결과 CM관련 제도적 규제가 많을수록 CM시장이 위축되는 양상을 나타났으며, 2015년 이후 건설감리시장을 추월하는 것으로 나타났다. 본 논문은 국내 CM시장의 활성화를 위한 제도개선의 필요성과 개선요인의 인과관계에 따른 CM시장의 변화를 전망하는 자료로 활용될 수 있다. 그리고 향후 CM시장 활성화 요인 중 비제도적 요인의 변화를 기준으로 한 CM시장 활성화 방안연구의 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

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