DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Follow-up Activities after Reading Picture Books on Language and Socio-emotional Development of Infants

그림책읽기 후속활동이 영아의 언어 및 사회.정서발달에 미치는 영향

  • Lee, Wha-Jin (Haeundae Elementary Nursury School) ;
  • Seo, Hyun-Ah (Dept. of Early Childhood Education, Kyungsung University)
  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.19
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study was to find out how follow-up activities of reading picture books influenced infants' language and socio-emotional development. Subjects of this study were 27 2-year-old infants at public day care centers in Busan. After implementing follow-up activities of reading picture books for 8 weeks, this study tried to investigate changes in infants' language and socio-emotional development. Results of this study are as follows. First, follow-up activities of reading pictures have brought positive impacts on infants' language ability. Results indicate a positive influence on infants' expressive and acceptive language ability. Second, follow up activities have also enhanced infants' socio-emotional development. Sepcifically, they have been effective in improving infants' low-level socio-emotional development such as 'internal control', 'peer interaction', and 'achievement motivation'. It is expected that the follow-up activities developed by this research would help to enhance infants' language development and socio-emotional development.

Keywords

References

  1. 강은애.현은자(2005) 그림책에 기초한 감성교육 프로그램이 유아의 감성지능에 미치는 영향. 성균관대학교 생활과학연구 8, 211-234
  2. 김소연(2002) 그림책을 통한 활동이 유아의 정서지능발달에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  3. 김세희(2000) 유아 문학 교육. 서울: 양서원.
  4. 김영태(2003) 영유아 언어발달 검사. 서울: 특수교육.
  5. 김영태.성태제.이윤경(2003) 취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달척도. 서울: 서울장애인 복지관.
  6. 김정아(2006) 영아언어발달을 위한 상호작용적 그림책읽기모형의 적용 및 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위청구논문
  7. 김현희.박상희 (1999) 유아 문학 교육. 서울: 학지사.
  8. 남 규(2009) 교사의 그림책읽기 상호작용 유형에 따른 영아의 언어발달 비교. 건국대학교 대학원 박사학위청구논문.
  9. 박성희(2003) 그림책관련활동이 유아의 정서조절에 미치는 영향. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 신정숙(2002) 그림동화책 읽어주기와 토의가 유아의 사회.정서적 발달에 미치는 효과. 카톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 안주희(2005) 그림책을 활용한 언어활동 프로그램이 영아의 어휘력과 의사소통능력 향상에 미치는 영향. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 양정숙(2006) 그림책읽기후속활동프로그램이 유아의 정서능력에 미치는 영향. 조선대학교 대학원석사학위논문.
  13. 오수경(2009) 자연친화 체험활동이 영아의 지각운동능력 및 사회정서발달에 미치는 영향. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  14. 오애순(2004) 영아의 언어 발달을 위한 그림책 관련 표상활동의 구성 및 적용 효과. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 오진희(2000) 그림책 읽기에서 나타난 교사의 언어적 유형에 따른 영아의 반응 분석. 덕성여자대학교 석사학위논문.
  16. 이경우.장영희.이차숙.노영희.현은자(1997) 유아에게 적절한 그림책. 서울: 양서원.
  17. 이상금(1998) 그림책을 보고 크는 아이들. 서울: 사계절.
  18. 이송은(2006) 2세 영아의 책에 대한 의미 탐색. 중앙대학교 교육대학원 박사학위논문.
  19. 장영희(2005) 영아교육과정. 서울: 양서원.
  20. 정경희(2010) 그림책을 활용한 극놀이활동이 영아의 언어발달에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  21. 조성원(2008) 그림책을 활용한 통합적 언어활동이 영아의 언어능력향상에 미치는 영향. 숭실대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 최석란(2007) 영아의 사회정서발달과 보육교사의 역할. 사회과학논총 14, 97-116.
  23. 한은숙(2005) 영유아 발달과 교육. 서울: 정민사.
  24. Bridges KMB(1930) Genetic theory of emotions. Journal of Genetic Psychology 37, 514-527.
  25. Mayer JD, Salovey P(1997) What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books.
  26. Whitehurst GJ, Lonigan CJ(1998) Child development and emergent literacy. Child Development 69(3), 848-872. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06247.x