DOI QR코드

DOI QR Code

The Influence of Self-Esteem and Self-Efficacy on the Academic Achievement of Elementary School Children in Poverty and Comparative Groups

무상급식 수혜 대상인 빈곤아동의 자아존중감과 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향: 비빈곤아동과의 비교를 중심으로

  • 박시혜자 (수원대학교 교육대학원 영양교육) ;
  • 송승민 (수원대학교 아동가족복지학과) ;
  • 이유현 (수원대학교 식품영양학과)
  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.16
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The study examined and compared relationships among self-esteem, self-efficacy, and academic achievement of children in poverty and the comparative groups. The subjects of this study were 97 elementary school students who had benefited from the free meal project and 97 students as the comparative group who did not receive the benefit. Descriptive statistics, Cronbach's ${\alpha}$ tests, and multiple regression analysis were employed to analyze the data. The results showed that academic scores of the comparative group were statistically higher than those of children in the poverty group in Korean language, mathematics, science, and sociology. Also, self-esteem of children in the poverty group was lower than that of the comparative group's in terms of leadership and popularity. The poverty group also showed lower self-efficacy in self-regulated efficacy tasks. Finally, multiple regression analysis demonstrated that different sub-factors of self-esteem and self-efficacy predicted the academic achievement of children in poverty group and the comparative groups.

Keywords

References

  1. 강종구(1986) 자아개념, 진로의식성숙 및 도가 직업 포부수준에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 삭사학위논문.
  2. 구인회(2003) 가족배경이 청소년의 교육성취에 미치는 영향: 가족구조와 가족소득, 빈곤의 영향을 중심으로. 사회복지연구 22(3), 5-32.
  3. 구인회.박현선.정익중.김광혁(2009) 빈곤과 아동발달의 관계에 대한 종단 분석 한국사회복지학. 한국사회복지학 61(1), 57-79.
  4. 권정윤.장영희(2007) 어머니의 부모역할지능과 양육 스트레스 및 유아 조기 특기교육에 대한 인식과의 관계. 한국가정관리학회지 25(1), 87-99.
  5. 김광혁(2005) 가족배경이 학령 전 아동의 신체적 학대에 미치는 영향. 한국사회복지학회, 추계공동학술대회 541-548.
  6. 김광혁(2006) 빈곤이 아동의 학구적 성취에 영향을 미치는 과정 분석. 한국사회복지학회지 58(4), 265-289.
  7. 김광혁(2010) 아동․청소년의 학업성취도에 대한 가족소득의 수준별 영향의 차이 :아동 발달단계별 비교를 중심으로. 한국청소년연구 21(2), 35-65.
  8. 김미숙.배화옥(2007) 한국 아동빈곤율 수준과 아동빈곤에 영향을 미치는 요인 연구. 보건사회연구 27(1), 3-26.
  9. 김성연(2005) 저소득 한부모 가족 아동의 성역할 정체감과 자기효능감에 관한 연구-양부모 가족 아동과의 비교를 중심으로. 카톨릭대학교 석사학위논문.
  10. 김아영(1997) 학구적 실패에 대한 내성의 관련변인 연구. 교육심리학 11(2), 1-19.
  11. 김아영.차정은(1996) 자기효능감과 측정. 동계학술 발표대회 논문집. 산업 및 조직심리학회, 51-64.
  12. 김일환(1987) 가정의 심리적 환경과 아동의 사회성 측정적 지위와의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 김재엽.양혜원(1998) 자녀학대 피해 청소년의 정신건강 연구. 연세사회복지연구 5, 37-62.
  14. 김제한(1984) 가정환경과 자녀의 지능 및 인성과의 관계. 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 김진미(2005) 사회적 기술 훈련 프로그램이 저소득층 한 부모 가정 아동의 사회적 기술, 학교 적응, 자아존중감에 미치는 효과. 계명대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 노순점(2005) 부모의 양육태도에 따른 아동의 자아 존중감과 자기효능감의 차이. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 노호은.박경자(2001) 청소년이 지각한 부모의 자녀 양육태도와 자기효능감간의 관계. 연세교육과학 49, 55-71.
  18. 도현심.박보경.김수진.조숙인(2009) 아동의 연령, 가정의 사회경제적 수준 및 어머니의 취업 여부에 따른 유아기 및 학령기 아동 대상 사교육의 실태. 아동학회지 30(4), 135-153.
  19. 박계은(2010) 청소년기의 자아존중감, 학습유형, 성취목표와 학업성취에 관한 연구. 영남대학교대학원 석사학위논문.
  20. 박기종(2000) 아동이 지각한 부모의 양육태도, 자아 효능감 및 학업성적간의 관계. 대구대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 박미령(1992) 도시 저소득층 가족의 부모.자녀문제. 서울:하우.
  22. 박영옥(1999) 자기효능감 및 학습적응특성과 의 관계. 충남대학교 교육대학원 석사학위논문
  23. 박현선(1999) 실직가정 청소년의 적응유연성(resilience) 증진을 위한 프로그램 개발 및 효과성 평가. 한국아동복지학회지 8(1), 35-58.
  24. 백정재(1996). 빈곤아동이 지각한 가정의 심리적 환경과 부적응 행동. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 이경혜.LeBlanc JC.심희옥(2006) 빈곤아동의 학업수행 부진 발생요인의 예측과 조기중재모형 개발. 정서.행동장애연구 22(1), 175-196.
  26. 이경은.이주리(2009) 초등학생의 자아존중감과 학업성취 간 통시적 상호 영향. 대한가정학회지 47(1), 1-9.
  27. 이경희(2010) 중학생의 자아존중감 및 자아존중감 안정성이 일상적 스트레스와 학업성취에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 이동영(1997) 부모의 양육태도와 자기효능감 및 학업성취와의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  29. 이선희(2009) 저소득 가정 아동.청소년의 자아존중감과 및 학교생활 만족도간의 상관관계에 대한 연구. 명지대학교 대학원 석사학위논문.
  30. 이시연.박은미(2009) 빈곤청소년의 진로결정자기 효능감이 진로결정수준에 미치는 영향:자아존중감의 조절효과를 중심으로. 청소년복지연구 11(1), 141-159.
  31. 이현송(2008) 빈곤가정 아동의 사회적 지지와 자아 존중감과의 관계. 사회복지 학생연구논총 1, 104-161.
  32. 이혜원(1999) 결식아동 중식지원사업의 평가. 한국아동복지학회지 8(1), 79-102.
  33. 조희숙(2007)저소득층 초등학생의 학업성취수준에 따른 자기 효능감 및 지각한 부모의 양육태도. 전남대학교 대학원 석사학위논문.
  34. 차정희(2002) 빈곤아동 학업성취지향성의 결정요인에 관한 실증적 연구. 한성대학교 박사학위논문.
  35. 한경택(2002) 부모의 양육태도와 초등학생의 학교 생활적응과의 관계 연구. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  36. 홍승표(2008) 사회적 유능에 따른 아동 자아개념 및 주관적 안녕에 관한 연구. 아동교육 17(2), 311-321.
  37. Bandura A(1977) Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Physiological Review 84, 191-215.
  38. Bandura A(1986) Social Foundations of Thought and Action. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  39. Becker G, Tomes N(1986) Human capital and the rise and fall of families. Journal of Labor Economics 4, 1-39. https://doi.org/10.1086/298091
  40. Baummeister RF, Campbell JD, Krueger JI, Vohs KD(2003) Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyle?. Psychological Science in the Public Interest 4, 1-44. https://doi.org/10.1111/1529-1006.01431
  41. Brooks-Gunn J, Duncan G(1997) The effects of poverty on children. The Future of Children 7(2), 55-71. https://doi.org/10.2307/1602387
  42. Burchinal M, Roberts JE, Zeisel SA, Hennon E, Hooper S(2006) Social risk and protective child, parenting, and child care factors in early elementary school years. Parenting, Science and Practice 6(1), 79-113. https://doi.org/10.1207/s15327922par0601_4
  43. Coopersmith S(1967). The Antecedents of self-esteem. San-francisco: W. H .Freem.
  44. Corcoran M(2000) Mobility, persistence, and the intergenerational determinants of children's success. Focus 21(2), 16-20.
  45. Duncan GJ, Brooks-Gunn J, Klebanov PK(1994) Economic deprivation and early childhood development. Child Development 65, 296-318. https://doi.org/10.2307/1131385
  46. Eamon MK(2001) The effects of poverty on children's sociomotional development - An ecological systems approach, Social Work 46(3), 256-266. https://doi.org/10.1093/sw/46.3.256
  47. Freih OE(2005) Academic achivement and its relationship with anxiety, self-esteem, optimism, and pessimism in Kuwaiti student. Social Behavior and Personality 33(1), 95-104. https://doi.org/10.2224/sbp.2005.33.1.95
  48. Garmezy N(1985) Stress-resistant children: The search for protective factors. New York: Elsevier Science.
  49. Gouldner H(1978) Teachers' pets, troublemakers, and nobodies. Wesport, CT: Greenwood Press.
  50. Guo G, Harris KM(2000) The mechanisms mediating the effects of poverty on children's intellectual development. Demography 37, 431-447. https://doi.org/10.1353/dem.2000.0005
  51. Gutman LM, Sameroff AS, Eccles JS(2002) The academic achievement of African-American students during early adolescence: An examination of multiple risk, promotive, and protective factors. American Journal of Community Psychology 39, 367-399.
  52. Korenman S, Miller JE, Sjaastad LE(1995) Longterm poverty and child development in the United States: Results from the National Longitudinal Survey of Youth. Children and Youth Services Review 17, 127-151. https://doi.org/10.1016/0190-7409(95)00006-X
  53. Luster T, McAdoo HP(1994) Factors related to the achievement and adjustment ofyoung African-American children. Child Development 65, 1080-1094. https://doi.org/10.2307/1131306
  54. Purkey WW(1970) Self-concept and school achievement. New York: Prentice Hall.
  55. Sektnan M, McClelland MM, Acock AC, Morrison FJ(2010) Early family risk, behavioral regulation, and children's academic achievement. Early Childhood Research Quarterly 25(4), 464-479. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2010.02.005
  56. Sherer M, Maddux JE, Mercadante B, Prentice-Dunn S, Jacobs B, Rogers RW(1982) The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Reports 51, 663-671. https://doi.org/10.2466/pr0.1982.51.2.663
  57. Yeung WJ, Linver MR, Brooks-Gunn J(2002) How money matters for young children's development: parental investment and family processes. Child development 73, 1861-1879. https://doi.org/10.1111/1467-8624.t01-1-00511

Cited by

  1. The Development of a Nutrition Education Program for Low-income Family Children by applying the Social Cognitive Theory and Health Belief Model vol.20, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5720/kjcn.2015.20.3.165
  2. The Effect of Poverty in Adolescence on Labor Market Attainment in Young Adulthood vol.40, pp.4, 2011, https://doi.org/10.15855/swp.2013.40.4.345
  3. A Study on the Initiators of Policy Innovation and the Patterns of Policy Diffusion by Policy Typology: Focusing on Innovative Ordinances of Local Governments vol.21, pp.3, 2011, https://doi.org/10.19067/jgs.2015.21.3.221
  4. 청소년의 자존감, 공격성 및 폭력인식도가 학업성취도에 미치는 영향 vol.14, pp.7, 2011, https://doi.org/10.14400/jdc.2016.14.7.29
  5. 지역아동센터 이용아동의 자아존중감과 자아분화간의 관계성과 분포 vol.19, pp.4, 2019, https://doi.org/10.5392/jkca.2019.19.04.282
  6. 어머니의 양육 스트레스가 아동의 학습준비도에 미치는 영향: 부모-자녀 상호작용과 온정적 양육태도의 매개효과 vol.20, pp.12, 2011, https://doi.org/10.5762/kais.2019.20.12.563