Greenhouse Gas Mitigation Effect Analysis by Establishing Additional Heat Storage System for Combined Heat and Power Plant

열병합발전소에서의 축열조 증설에 의한 온실가스 감축 효과 분석

  • Kim, Shang Mork (Bundang Combined Cycle Power Plant, Korea South-East Power Co. LTD) ;
  • Yoon, Joong Hwan (Bundang Combined Cycle Power Plant, Korea South-East Power Co. LTD) ;
  • Lim, Kyoung Mi (Bundang Combined Cycle Power Plant, Korea South-East Power Co. LTD)
  • 김상목 (한국남동발전(주) 분당복합화력 발전처) ;
  • 윤중환 (한국남동발전(주) 분당복합화력 발전처) ;
  • 임경미 (한국남동발전(주) 분당복합화력 발전처)
  • Received : 2011.08.09
  • Accepted : 2011.09.19
  • Published : 2011.09.29

Abstract

In this research, we describe the methodology and the quantification about GHG reduction effects, expected by optimization of operation mode according to establishing additional heat storage system of Bundang Combined Cycle Power Plant. As an intermediate form of General Combined Cycle Power Plant and Heat supply only district heating plant, Bundang Combined Cycle Power Plant(and Ilsan, Anyang, Bucheon) is possible to satisfy demand for the electrical load and thermal load capacity at the same time through changes to the operation mode itself. Therefore, through the operating transition of high-efficiency mode that the condenser cooling water is recovered and supplied to district heat and cooling, establishing additional heat storage system have flexible supply ability at the power and heat market. In this research, We calculated using the operating performance for the last three years(2008~2010) and efficiency of each mode-specific values. As a result, GHG reduction effects were calculated as $97.95kg_{-}CO_2/Gcal$ per heat energy 1 Gcal supplied at the heat storage system and we expected emmision reduction effect about $13,500Ton_{-}CO_2/yr$.

본 연구에서는 분당복합화력발전소의 축열조 증설과 이에 따른 운영 방식 최적화를 통해 예상되는 온실가스 감축 효과에 대한 방법론과 정량화를 기술하였다. 분당복합화력은 일산, 안양, 부천복합화력과 함께 복합화력과 열공급 전용 지역난방발전소의 중간 형태이다. 이는 자체 운전 모드 변경을 통해 복합화력 기능인 전력만을 공급하는 것과 지역난방 기능의 전력 및 열을 동시 공급하는 운전 형태 변환이 가능하다는 의미이다. 따라서 축열조를 증설함으로써 고효율 모드인 전력 및 열을 동시 생산하는 열병합 발전과 전력 피크 부하를 위한 복합발전으로의 운전전환을 통해 전력 및 열공급시장의 요구량에 유연성 있게 대처할 수는 공급능력을 가지게 된다. 본 연구는 분당복합화력의 최근 3년(2008~2010년) 운전실적과 각 운전모드별 운전효율은 설계치를 사용하여 계산하였으며, 그 결과 증설된 축열조에 공급되는 축열량 1 Gcal당 GHG 감축 효과는 $97.95kg_{-}CO_2/Gcal$로 연간 약 $13,500Ton_{-}CO_2$의 감축 효과를 기대할 수 있다.

Keywords