DOI QR코드

DOI QR Code

현대시 화자(persona) 교육에 관한 시학적 연구

A Pedagogical approach to the Persona in the Modern Poetr


초록

본고는 20세기 시학의 주요 장치였던 화자(persona)라는 개념이 21세기 시학에서도 여전히 유효한 시적 전략으로 작동할 수 있는지에 대한 가능성을 검토하기 위해 기획되었다. 먼저, 화자의 개념 정립을 위해 화자와 유사한 시인․자아․주체 개념들과의 변별적 개념 확립에 주안점을 두었으며, 그와 인접한 목소리․어조․태도․발화․언표․발성․언술(담론) 등의 개념을 검토하였다. 또한 화자의 시적 기능과 시 교육적 의미를 연동시켜 고찰하였다. ‘허구화’와 ‘관점의 적절성’은 시 창작 교육의 측면에서, ‘비유화’와 ‘경험의 간접화’는 시 감상 교육의 측면에서 강조하였다. 이러한 이해 과정을 토대로 본고의 목표인, 화자가 시 감상과 창작에 어떻게 작용하는가에 대한 실제적인 이해를 도모하고자 하였다. 이를 위해 시 감상 및 창작 교육의 학습모형을 구안하였으며, 학습목표와 효과는 물론 적절한 지도법을 제시함으로써 실제적인 교수법을 모색하였다. 화자에 대한 이해에서 새로운 화자의 발견으로, 감상(이해)에서 창작(표현)으로 나아가는 단계별 화자 교수법들을 통해 학습자들 스스로가 화자는 물론 세계에 대한 이해의 지평을 넓힐 수 있을 것이다.

This paper's project has been to examine a possibility of which thepersona as a major strategy of poetics in 20th century will be able tooperate effectively as a poetical strategy even in 21th century as usual.For establishing the concept of persona, this paper has put a principalfocus on to set up a distinctive point between the concept of personaand its similar concepts of poet, self, and subject, and has analyzed itsadjoining concepts of voice, tone, attitude, speech, utterance, enunciation,and discourse. These have been also considered by connecting with thepoetic functions and educational meanings of the persona. Of thesefunctions, this paper has emphasized the fictionalization and theapprotriateness of viewpoint on the side of education of creating poetry,and the figuration and the making indirect experiences on the side ofeducation of appreciating poetry.On these understandings, this paper has tried to have a practicalunderstanding how the persona has been operating on the appreciatingand creating poetry. This purpose has led to contrive a model oflearning for the education of appreciating and creating poetry, and togrope for its practical teaching method by presenting not only the goaland effect of learning but also a suitable method of guidance. By stagesof such pedagogic methods that process step by step from understanding the persona to discovering new persona, and fromappreciating(understanding) the modern poetry to creating(expressing)new poetry, learners will be on themselves able to enlarge the range oftheir understandings about the world as well as the persona.

키워드