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A Study on the Holding Power Coefficient of AC-14 type and ASS type Anchor in Actual Ships

주묘 사례를 통한 AC-14형과 ASS형 앵커의 파주계수 비교에 관한 연구

  • Jung, Chang-Hyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Yun-Sok (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Kim, Jong-Sung (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Kong, Gil-Young (Division of Navigation Science, Korea Maritime University)
  • 정창현 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 김종성 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 공길영 (한국해양대학교 항해학부)
  • Received : 2011.04.21
  • Accepted : 2011.08.23
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Vessels on anchoring are sometimes dragged due to the increased external forces. For preventing the dragging, it is required to enhance the holding power of the anchor. The holding power depends on the type and weight of the anchor and the seabed condition. Especially, the holding power of AC-14 type anchor is known to be 2~2.5 times bigger than that of ASS type anchor. However, these coefficients was determined nearly by the result of the model test, so there is a need to verify that by sea trial. Therefore actual dragging case was analyzed and then compared with the coefficients in use, it was found that the two of them are much alike.

묘박중인 선박은 외력이 점점 강해짐에 따라 항상 주묘의 위험에 노출되게 된다. 선박에서는 주묘를 예방하기 위하여 파주력을 크게 유지해야 하는데, 대부분의 파주력은 앵커에 의해 형성된다. 앵커의 파주력은 앵커의 형태, 수중무게 그리고 해저 저질에 따른 파주계수에 따라 상당히 달라지는데, 특히 AC-14형 앵커는 ASS형 앵커에 비하여 2~2.5배의 파주력을 형성하는 것으로 알려져 있다. 그러나 이러한 파주계수는 모형실험 등을 통하여 정해진 기준으로 실선에서의 검증은 상당히 부족한 편이다. 따라서, 선박의 실제 주묘 사례를 검토하여 기존에 사용되고 있는 파주계수와 비교.분석을 실시하였다. 그 결과, AC-14형 앵커의 경우 펄에서 7~10 정도로 확인되었으며, ASS형 앵커의 경우 모래에서 3 정도이고, 모래와 펄이 혼합된 곳에서는 3.5 정도로 기존의 파주계수와 비교적 유사한 결과를 보였다.

Keywords

References

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